přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Ind vyhrál milion dolarů v soutěži o nejlepšího učitele světa. Polovinu rozdal ostatním finalistům

Soutěž Global Teacher Prize, která vyhledává a odměňuje inovativní učitele z celého světa, vyhlásila na počátku prosince vítěze pro rok 2020. Stal se jím indický učitel Ranjitsinh Disale z malé vesnické základní školy ve státě Maharashtra. Jako první učitel v pětileté historii soutěže se ale rozhodl, že se o svou výhru podělí s ostatními finalisty.

Za jedenáct let svého působení dosáhl Ranjitsinh Disale u dívek prakticky stoprocentní docházky a v okolí jeho školy v podstatě vymizel fenomén dětských nevěst.Foto: Raj Rana - Unsplash

Když populární britský komik Stephen Fry 3. prosince v online ceremoniálu vysílaném z Britského muzea ohlásil, že vítězem celosvětové učitelské ceny se stává Ranjitsinh Disale, režie okamžitě nabídla divákům reakci mladého venkovského kantora. Na obrazovkách se objevil nejen sám Disale, ale i celá jeho rodina, včetně dítěte a rodičů, všichni v objetí a rozesmátí. Dvaatřicetiletý Ind pak způsobil poprask svým prohlášením, že se o svou výhru podělí s dalšími devíti finalisty. Na každého z nich vyjde 55 tisíc dolarů.

Namísto programování třída v bývalé stáji

Ranjitsinh Disale se narodil v roce 1988 a původně se chtěl stát softwarovým inženýrem nebo programátorem. Na svůj vysněný obor ale nakonec na univerzitě nebyl přijat a po dlouhém rozmýšlení dal na názor svého otce, že učitelství je důležité a stabilní povolání. Vystudoval tedy pedagogiku a v roce 2009 nastoupil do základní školy Zilla Parishad Primary School ve státě Maharashtra na západě Indie.

Ranjitsinh Disale

„Když jsem přišel, byla škola – mimochodem bývalé stáje pro dobytek – velmi zanedbaná,“ vzpomíná Ranjitsinh. Venkovská oblast, v níž škola sídlí, je velmi chudá. Lidé se tu živí především zemědělstvím, ale kvůli častému suchu střídaném povodněmi se na úrodu nedá příliš spoléhat. Chlapci musejí od nízkého věku vypomáhat rodičům na poli a děvčata se tu často vdávají už ve dvanácti letech, takže jejich vzdělání nebývá pro rodinu prioritou. Docházka byla tudíž  mezi místními dětmi velmi slabá, navíc veškeré učebnice a další materiály nebyly psány kannadštinou, tedy jazykem, kterým se v oblasti mluví, nýbrž hindsky či anglicky. Děti tedy často vůbec nevěděly, co se vlastně učí.

Disale se kannadštinu naučil a rozhodl se řešit problémy komunity. Soustředil se zejména na to, aby do škol dostal děvčata. Za jedenáct let svého působení dosáhl u dívek prakticky stoprocentní docházky a v okolí jeho školy v podstatě vymizel fenomén dětských nevěst. „Od začátku mi velmi záleželo na tom, aby se dívky z okolí vzdělávaly, aby měly možnost se rozvíjet. Věřím, že vzdělaná dívka přinese prospěch své původní rodině i rodině svého budoucího manžela. Zaslouží si šanci se učit,“ řekl Ranjitsinh Disale v interview pro indický zpravodajský kanál Mirror Now.

Využíváním technologií inspiroval celou Indii

Tím ale zásluhy mladého učitele nekončí. Pro své žáky přeložil učebnice do jejich rodného jazyka, a navíc zapojil i své počítačové dovednosti a do studijních materiálů jim vlepoval QR kódy, po jejichž naskenování se dětem spustily třeba namluvené básně nebo různé interaktivní úkoly. 

Pokud rozpoznal u některého svého žáka či žačky poruchu učení, pomocí QR kódu jim poskytl individualizovanou práci s ohledem na jejich potíže. Jeho přístupem se inspirovalo i indické ministerstvo školství a od roku 2018 se nové učebnice pro děti vybavují QR kódy s odkazy na rozšiřující učivo a zajímavé aktivity.

Právě důraz na využívání QR kódů a dalších multimediálních pomůcek se mu vyplatil jak v době, kdy byly školy ve státě dva měsíce uzavřeny kvůli hrozbě terorismu, tak i letos na jaře, kdy učebny na dlouhý půlrok uzavřel koronavirus. „Dětem stačí, když si naskenují QR kód, a mohou se dál učit. Také jsem vedl online hodiny a posílal jim různé odkazy na materiály, aby jim místo školy stačil jen základní model chytrého telefonu. Moji žáci se učili a dělali pokroky, i když nemohli do školy,“ řekl Disale ve zmiňovaném interview.

Během koronavirového „volna“ si ve svém domě zřídil improvizovanou laboratoř, v níž prováděl nejrůznější experimenty, které streamoval i nahrával. Podle údajů společnosti Microsoft tak zasáhl neuvěřitelných 85 tisíc studentů ze čtrnácti set tříd v 83 zemích. O prázdninách pak vedl kurzy pro 16 tisíc učitelů ze státu Maharashtra, jimž ukazoval, jak zapojit do výuky moderní technologie.

Učitelé jsou katalyzátorem změn ve světě

A proč se Ranjit Sir, jak mu říkají jeho žákyně a žáci, rozhodl podělit o svou výhru? Věří, že učitelé mohou být katalyzátorem změn ve světě. „Učitelé přece věří ve sdílení. I já v něj věřím, a proto chci polovinu své výhry rovným dílem rozdělit mezi dalších devět finalistů soutěže. Deset učitelů dosáhne dál než jeden. Chci každému z nich umožnit, aby mohl pokračovat ve své skvělé práci,“ říká Ranjitsinh.

Za své gesto sklidil značný mezinárodní ohlas, se žádost o rozhovor ho oslovila mnohá významná média. A co mu udělalo největší radost? „Zatelefonoval mi dalajláma! Pogratuloval mi k vítězství a řekl mi, že zvlášť oceňuje, že jsem si peníze nenechal jen pro sebe. Bylo mi velkou ctí, že obyčejnému učiteli zavolal někdo tak významný, jako je právě dalajláma,“ uvedl Ranjitsinh Disale v rozhovoru pro kanál Mirror Now.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s