Vybíráte školu pro svého předškoláka, nebo prostě nejste spokojení tam, kde vaše dítě právě teď je? Plánujete navštívit dny otevřených dveří, ale nevíte, na co se při posuzování soustředit, zda na budovu, chování učitelů, výuku matematiky a jazyků nebo vybavenost hřiště… Udělejte si krátký dotazník na webu Rodičovská typologie. Budete mít jasněji v tom, co je právě pro vás důležité.
Představte si následující situaci: v první třídě v první lavici sedí vedle sebe dvě holčičky. Rodiče Marušky si myslí, že paní učitelka je autorita, kterou je třeba poslouchat, zatímco rodiče Aničky kladou důraz hlavně na laskavý přístup. Ve druhé lavici máme Lojzíka, jehož maminka je hlavně ráda, že je škola zdarma, a Tomáška, jehož tatínek považuje za důležité informační technologie a rád by ve škole vedl kroužek robotiky. Myslíte, že škola, potažmo učitelka, dokáže uspokojit rodiny každého z žáků?
Ten chce to a ten zas tohle… a potkají se ve třídě
Co se škol a vzdělávání dětí týče, jsou lidé ve svých očekáváních a postojích velmi odlišní. Někteří rodiče se chtějí zapojit a přispívat k dobrým vztahům mezi rodinou, školou a dětmi navzájem, další zase hlavně chtějí vědět, co má jejich dítě umět a za co bude hodnoceno. Někdo se chce života ve škole účastnit, dalším rodičům vyhovuje, když toho škola po nich moc nechce.
„Stává se, že rodiče zvolí pro své dítě školu na doporučení ostatních. Jenže pak se může stát, že se rodičovská očekávání nepotkají s tím, co škola nabízí,“ říká Andrea Vedralová ze vzdělávací společnosti School My Project. „Proto už několik let v našich partnerských školách využíváme pro zájemce o první třídy dotazníky, které mají jim i nám pomoct vyjasnit si situaci.“
Tyto dotazníky pro School My Project v uplynulých letech vyplnily stovky rodičů a podle Andrey Vedralové z nich vyplynula zajímavá zjištění. Tak zajímavá, že se rozhodli dotazník zpřístupnit i dalším rodičům.
Nenároční, nebo angažovaní? Dotazník napoví
Výsledný dotazník, který je nyní veřejně přístupný, zpracovala společnost IdeaSense. Ta se opřela o takzvanou Q-sort analýzu, kdy se respondenti s pomocí škály vyjadřují k různým výrokům vztahujícím se ke škole či výchově. 500 rodičů předškoláků z celé ČR, z nichž 70 % byly ženy a 30 % muži průměrně ve věku 36 let, vyplnilo obsáhlý dotazník. Postupně se počet výroků zredukoval na konečných 12. A podle vyjádření na škále dotazník přiřadí respondenta k jednomu ze čtyř rodičovských typů.
„Jen málokdo je přitom někdo vyhraněný typ, u většiny lidí se v různém poměru setkají třeba dva nebo tři typy,“ vysvětluje Ondřej Kácha ze společnosti IdeaSense. Po vyplnění dotazníku na webu se tedy rodiče dozvědí, jestli patří do skupiny angažovaných, spořádaných, komunitních nebo nenáročných – a na jaká kritéria by se tedy při výběru školy měli soustředit, aby byli spokojeni.
Jaké hlavní potřeby vyjadřovali čeští rodiče?
89 % rodičů klade důraz na dobré vztahy mezi dětmi
Rodiče jsou připravení na změnu
Dotazníkem pro rodiče ale společná snaha IdeaSense a School My Project nekončí. Do budoucna by totiž výsledky z rozšířené verze dotazníku mohly pomáhat i ředitelům škol a zřizovatelům. Mohli by si díky němu lépe zmapovat, jací rodiče v oblasti žijí a jaká očekávání mají.
„Zjistili jsme například, že čeští rodiče nejsou se školstvím tak spokojení, jak se s oblibou říká. Jejich potřeby jsou velmi různorodé, dá se k nim přistupovat z více úhlů pohledu, mnozí rodiče jsou zároveň připravení na změny,“ tvrdí Ondřej Kácha. „Zároveň z výsledků výzkumu vyplynulo i to, že rodičovské typy jsou nejen rovnoměrně rozmístěny v populaci, ale také v regionech. Neplatí, že by například angažovaní rodiče žili jen ve velkých městech a nenároční na venkově."
Projekt Rodičovská typologie se stal i partnerem Nadačního fondu Eduzměna. „Často se říká, že rodiče chtějí od škol to, co sami zažili. My jsme si ale ověřili, že valná většina klade důraz na vztahy a spolupráci rodičů a školy. Je to pro nás signál, že věci se mění,“ uzavírá ředitel Eduzměny Zdeněk Slejška.
Jak jsou zastoupeny jednotlivé rodičovské typy v populaci?
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.