konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Zákaz mobilů nesou hůř rodiče než děti, říká školní asistentka

01. listopad 2017

Asi není škola, která by se nepotýkala s tím, jestli žákům zakázat používání mobilních telefonů. A mnohé z nich jsou nakonec překvapené, že to dětem příliš nevadí. „Pro naše žáky by to vůbec nebylo téma, pokud by s tím nepřišli rodiče,“ říká Věra Mulica Šulistová ze Základní školy waldorfské v Českých Budějovicích.

Jak vaše škola přistupuje k mobilům?

U nás děti podle školního řádu mobily ve škole používat nesmějí. Pravidlem je, že ho vypnou před branami školy a mohou si ho zapnout až, když školu opustí. V některých třídách se mobily odevzdávají učiteli a po dobu vyučování se zamknou v šuplíku, jinde stačí, když ho děti nechají vypnutý v tašce.

Co když by se dítě potřebovalo z nějakého důvodu spojit s rodičem, nebo naopak?

Žák si může kdykoli zavolat rodičům z kanceláře a stejně tak děti jsou k zastižení přes nás. Jako v dobách, kdy mobily nebyly.

Co děti na tak přísná pravidla říkají?

Respektují je, i když definovat je jako přísná mi nepřijde na místě. Platí to pro celou školu, takže jsou na to zvyklé už od první třídy.

Nikdo nešvindluje?

Samozřejmě se stane, že si někdo tajně na záchodě něco prohlíží. V takovém případě mu učitel telefon zabaví. Ale zrovna jsem tu narazila na sešit, kde si zapisujeme tyto případy, a za loňský rok byly asi tři. Není to nic masivního.

Stejně jako nedáme malému dítěti motorovou pilu, měli bychom být vědomější k tomu, co dětem umožňujeme tím, že jim dáme do ruky chytrý telefon s přístupem kamkoli a kdykoli.

Waldorfské školy jsou známé tím, že vedou děti k tomu, aby uměly projevit svůj názor. Názory na zákaz mobilů děti neprojevují?

My hlavně nepoužíváme slovo zákaz. Pro nás je to pravidlo, kterým se chceme řídit. A opravdu si nevzpomínám, že by děti někdy masivně protestovaly. Čas od času je to ve vyšších třídách tématem. V loňském roce se tak stalo třeba před školním výletem do Londýna. I tam platilo pravidlo nepoužívání mobilů, a to děti trochu brblaly, že si nebudou mít z čeho pouštět hudbu a že se budou v autobuse nudit. Tak o tom jsme samozřejmě diskutovali.

Žáci ZŠ waldorfské z Českých Budějovic na výletě v Londýně, kam museli bez mobilů.

Jak to dopadlo?

Pravidlo zůstalo. Víte, když tak na to vzpomínám, ono to pro ně nebylo téma, dokud s tím nepřišli jejich rodiče. Bylo tehdy zrovna po nějakém teroristickém útoku a rodiče se báli, že se něco stane a dítě se jim nebude moci ozvat. Ale ono je dobré, když se takové téma přinese. U dětí to tříbí schopnost rétoriky a nám učitelům to nastavuje zrcadlo, jestli náhodou netrváme na něčem, co už je přežitek.

Jaký myslíte, že má na děti z vaší školy vliv to, že se je snažíte uchránit technologií?

My se je ale nesnažíme chránit. Jen si myslíme, že by měly nejprve získat určité kompetence k jejich používání. Stejně tak jako nedáme malému dítěti motorovou pilu, či ho nenecháme rovnou řídit auto, měli bychom být vědomější a bdělejší k tomu, co dětem umožňujeme tím, že jim dáme do ruky chytrý telefon s přístupem kamkoli a kdykoli.

Odolávají vaši žáci díky vašemu přístupu lépe svodům moderních technologií?

To si nemyslím. Jsou to úplně normální děti. Mají profily na Facebooku, točí videa na Youtube… Ale to, že tráví celý den až do odpoledne v takzvaně čistém prostředí, myslím nějaký vliv má. Jsou nuceny spolu víc komunikovat a umí se zabavit i jinak než mobilem. To je velké plus. Domnívám se, že obecně od nás děti odcházejí s většími kompetencemi v komunikaci, a to odstřižení od médií na to může mít vliv.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s