Sexualita, provokace, voyeurismus. Slovenské umělkyně Zuzana Svatik a Anna Mária Beňová se ve své tvorbě nebojí šokovat. Společnou výstavu s názvem The mediumm is the message v bratislavské Jurkovičově teplárně ale byly nuceny krátce po vernisáži zakrýt. Majitel prostor totiž začal s díly svévolně manipulovat s odůvodněním, že výstava je pornografická. „Jde o první případ cenzury umění soukromým sektorem na Slovensku,“ podotýkají autorky.
Projekt, na němž se kromě Svatik a Beňové podílela také kurátorka Katarína Jankechová, odhaluje vyprázdněnost současného světa sociálních sítí. Potřeba být neustále online přitom ovlivňuje i jeden z nejpřirozenějších aspektů lidského života, jakým je tělesná intimita. Zatímco Svatik v klíčovém z vystavovaných objektů s názvem Sexyland on fire poukazuje na končící éru klasických sexshopů, které se přesouvají do kyberprostoru, Beňová například prostřednictvím vystaveného autoportrétu komentuje fenomén selfies.
Umělecký záměr tvůrkyň ale po otevření expozice minulý čtvrtek překazila developerská firma Alto Real Estate, která galerijní prostory vlastní. Bez vědomí výtvarnic, kurátorky i pořádající DOT. Contemporary Art Gallery se výstavu nejprve pokusila zrušit, následně začala zasahovat do její koncepce. „Změnili popisky a navzdory protestům autorek trvali na tom, že několik děl přesunou z galerie do neveřejného prostoru, protože by výstavu mohly vidět i děti,“ objasňuje Michal Rejzek z platformy Bohemian Taboo, jejímž cílem je rozptýlit stigma okolo erotiky v umění.
Beňová a Svatik se v reakci rozhodly instalace překrýt bílou plachtou. „Jejich počínání vnímáme jako přímý zásah do naší umělecké tvorby. Nesouhlasíme s tím, aby soukromá developerská firma určovala, co se může a nemůže vystavovat,“ vysvětlily řešení v příspěvku na Instagramu. „Věříme, že máme právo na svobodu uměleckého projevu.“
Podle Rejzka v současnosti není jasné, zda a kdy bude výstava pokračovat. Developer ani galerista podle něj nereagují na telefonáty. „Přístup Alto Real Estate nám připadá velmi nebezpečný. Téma výstavy má vyvolávat otázky a kontroverze. Zároveň se bavíme o dvou velmi talentovaných umělkyních, které si úspěšně dělají jméno ve výtvarném světě,“ zdůrazňuje.
Umělecké vyjádření se logicky může setkávat s nepochopením nebo odporem části společnosti. To ale není důvodem k tomu, aby bylo limitováno. Jednou z jeho základních funkcí je totiž právě nastolení diskuse a posouvání hranic našeho vnímání. Sexualitě se navíc kulturní sféra věnuje od nepaměti. Problémy, jakým čelí bratislavská výstava, nicméně dokazují, že navzdory její přirozenosti jsme se s touto částí života a umění ani v současnosti dosud úplně nevypořádali.