Nedávno zesnulý herec Peter Simonischek si před sedmi lety získal pozornost publika rolí Winfrieda Conradiho v koprodukčním komediálním dramatu Toni Erdmann režisérky Maren Ade. Mnoha cenami ověnčený snímek nominovaný na Oscara líčí ve dvouapůlhodinové stopáži příběh učitele hudby a jeho dospělé dcery Ines. Ústřední dvojice k sobě hledá cestu přes rozdílné životní názory i přístup k autentičnosti. Film tento týden uvede feministický filmový cyklus Čtvrtá vlna Terezy Domínové v pražském kině Edison Filmhub.
Zhruba třicetiletá Němka Ines (Sandra Hüller) pracuje v Bukurešti pro nadnárodní korporaci, která se zabývá obchodováním s ropou. Její otec Winfried učí hudební výchovu na základní škole a evidentně je pro něj důležitý humor a určitá nenucenost, s níž přistupuje k životu. Trápí ho však, že s dcerou nedokáže znovunavázat pevné pouto. Příliš toho o ní neví, a to nejen kvůli fyzické vzdálenosti mezi nimi. Když mu zemře poslední společník, slepý pes, vypraví se proto do Rumunska, aby s Ines mohl strávit víc času. Po nevydařeném prvním víkendu se rozhodne vystupovat v její blízkosti jako smyšlený kouč generálního ředitele společnosti, pro niž Ines pracuje, případně jako německý velvyslanec v Rumunsku jménem Toni Erdmann.
Toto jeho alter ego však Ines vyvádí z míry a nečitelné a problematické není jen pro ni. Erdmann nosí špatně padnoucí paruku a umělý předkus, vykládá podivnosti a Ines se k jeho výstupům zpočátku staví jako k obtěžujícím trapnostem. Vytrvalý otec ji však v přestrojení následuje na večeři s kamarádkami, pracovní schůzky i firemní večírky. Ines, která nezná prakticky nic jiného než práci, na níž jí velmi záleží, střídá způsoby, jak na předkládané provokace reagovat. Zkouší ignoranci, vzdor i stejnou strategii. Jenže jednotlivé střety stále generují napětí, melancholii a někdy i vztek. Proč ze sebe otec dělá kašpara a předstírá, že je někdo jiný? Má Toni Erdmann pomoci Winfriedovi a Ines navázat na někdejší společné pouto a ukázat, co je v životě opravdu důležité? Nebo je to jenom kapric, výstřelek znuděného a osamoceného muže?
Snímek vznikl v koprodukci Německa, Austrálie, Monaka, Rumunska, Francie a Švýcarska. Dlouhé, statické záběry nenabízejí na cestě znovunavazování citového vztahu mezi dospělou dcerou a stárnoucím otcem úlevu ani ulehčení; to má zařídit spíše Winfriedův humor a vymýšlené vtípky. I jednotlivé dramatické situace vznikají spíše pomalu, noří se ze spleti jednotlivých prvků vyprávění. Přihlížíme detailnímu odkrývání povah Ines a Winfrieda, z něhož je patrný především rozdílný životní přístup. Mladá žena se snaží v každé situaci kontrolovat, předem nacvičuje a úzkostlivě hlídá nejen to, co řekne, ale i řeč těla a celkové vystupování. Její otec proti tomu dává přednost autenticitě každodenních prožitků a pocitů. A co víc, jde jim vstříc právě tím, jak se nebojí hravosti a trapnosti. To, co si o něm ostatní myslí, pro něj zjevně není důležité.
Upjatá Ines, zaměřená na svou kariéru a profesní život, zdánlivě nestrádá. Kopíruje vzorec úspěšné mladé ženy s důležitým postem, dobrým platem, vlastní asistentkou a skvěle zařízeným bytem. Úpěnlivě se drží představy profesního růstu, aniž snímek pátrá po tom, zda jsou pro ni důležité vztahy nebo mateřství. Nedokáže však otci odpovědět na otázku, jestli je šťastná. Její život je jako designové struhadlo na sýr, které jí Winfried daruje k narozeninám. Dobře vypadá, nepostrádá praktičnost, ale chybí mu hlubší smysl. Ines na otci evidentně záleží a má ho ráda, jenže se mu nedokáže otevřít a napojit se na něj. Winfried jí překáží a zároveň je pro ni nepostradatelný.
Simonischekův empatický Winfried kráčí po cestě vystlané žerty a překvapeními, které slouží nejen jako způsob poznávání světa, ale také jako obranný mechanismus proti osamělosti a smutku. Dávno ví, že vztah s dcerou, byť vzdálenou stovky kilometrů dělících Německo od Rumunska či jiné země, potřebuje a stojí o něj. Zřejmě nebylo jednoduché vyjít s ním jako s partnerem, neboť Inesina matka žije s jiným mužem, jako otec ale Winfried působí silně, laskavě a přijatelně. Vytrvalost, s níž setrvává v blízkosti dcery, která ho zprvu používá spíš jako rekvizitu v inscenování dokonalých sociálních vztahů, působí dojemně a povzbudivě. Na druhou stranu jeho tlak na Ines nejsilněji vygraduje ve scéně, kdy pro skupinu neznámých lidí hrají a zpívají. Žena, donucená vystoupit ze své komfortní zóny, dává naplno průchod emocím. Ty pak zúročí v závěru filmu: uspořádá narozeninový brunch pro svůj pracovní tým.
Toni Erdmann je protikladem k domnělé alternativě Ines v Německu, dalšímu z mnoha Winfriedových žertů. Winfried-Toni totiž tvrdí společnosti, že si v Cáchách platí ženu, která vystupuje jako jeho dcera a stříhá mu nehty na nohou. Zatímto tato smyšlená postava láskyplně pečuje o svého rodiče, Erdmann je náhradníkem Winfrieda v životě Ines – svou naléhavou přítomností a vylomeninami po vzoru Saturnina ji má vyburcovat k jakékoli autentické reakci. „Jsi vůbec ještě člověk?“ ujede jednou Winfriedovi během hovoru s dcerou. Právě o odpovědi na tuhle otázku film vypráví: o odvaze být člověkem z masa a kostí a uniknout z chladného kalkulu ekonomie, čísel a pragmatismu.
Snímek nejen v době premiéry fascinoval především způsobem, jenž Winfried zvolí ke kontaktování emocí a projevů lidskosti své dcery. Ve zmiňované scéně s brunchem vygradují všechny žerty a provokace a obraz tne do živého silným kontrastem autenticity s chladnou strojeností Ines z první poloviny filmu. Vztahy mezi otcem a dcerou inspirují filmařky a filmaře odedávna, daly vzniknout řadě stereotypů, mýtů i psychologických teorií. Film Toni Erdmann nevšedním a uhrančivým způsobem reflektuje nutnost poskytnout lásku a životní zkušenosti někomu, kdo by nám měl být v životě nejdražším. Metoda, kterou na to zdánlivě výstřední i praštěný muž vymyslí, ho činí jedinečným a opravdovým – a „ho“ zde znamená film i hlavního hrdinu Wilfrieda.
Cyklus Čtvrtá vlna Terezy Domínové
Od března odstartoval v pražském kině Edison Filmhub nový feministický cyklus Čtvrtá vlna, jehož je Heroine mediálním partnerem. Čistě ženský hlas na kulturní mapě nejen v Praze dosud chyběl. Cyklus se zaměřuje na ženy jako tvůrkyně i protagonistky a do diskuzí budou zvány jako hostky také výhradně ženy. Diváctvo je ovšem samozřejmě zváno v celé své rozmanitosti. Prvním snímkem cyklu byl dokument Všechna ta krása a zabíjení, který se v Edisonu promítal 9. března. Snímek pak do české distribuce vstoupí 5. října.