Začalo to úplně obyčejně – snahou najít vhodné boty pro svou malou dceru. Nakonec ale Klára Borlová objednala rovnou 50 párů. Ne proto, že by chtěla hned rozjíždět firmu, ale protože jí barefoot boty dávaly smysl. Dnes má její značka Little Shoes vlastní e-shop, tým zaměstnanců, mezinárodní zákazníky a druhou kamennou prodejnu v Praze. V podcastu Hlas Heroine Klára mluví o začátcích, pochybnostech i radosti z podnikání na mateřské. A taky o tom, proč barefoot už dávno není „pro alternativce“ a proč se z Česka stala barefoot velmoc.
Příběh Little Shoes začal velmi spontánně. Klára chtěla jen najít vhodné boty pro svou dceru, které by byly pohodlné, lehké a zdravé pro vývoj nohy. To, co se tehdy ještě nejmenovalo „barefoot“, už intuitivně hledala – širší tvar, měkká podrážka, žádný podpatek. Když na internetu našla boty, které se jí pro dceru líbily, zjistila, že lze objednat minimálně 50 párů. A tak to riskla a pak je rozprodávala mezi známými. Netušila, že o pár let později bude mít e-shop v několika zemích. Postupně zjistila, že není jediná, kdo má problém najít kvalitní dětskou barefoot obuv. Díky pozitivním ohlasům od ostatních rodičů, bazárkům a komunitě na Facebooku se z malého nápadu stal skutečný e-shop.
Barefoot obuv, tedy boty, které napodobují chůzi naboso, už dnes nejsou žádnou velkou alternativou. Výrobci reagovali na poptávku a nabídka se rozšířila. „Teď už se daří, že už je vyrábějí kvalitní producenti, výrobci jsou schopní udělat botu, která vypadá úplně normálně. Člověk vypadá jako v konfekční botě,“ vysvětluje Klára Borlová. Dnes už barefoot boty nevypadají jako „klaunské“ nebo „kachní“, jak se dřív říkalo. Výrobci se naučili kombinovat funkčnost s estetikou – na trhu najdete barefoot kozačky, sandály, běžecké boty i stylové tenisky
Podle odhadů časopisu Forbes nosí barefoot boty až 7 % obyvatel ČR, což je přibližně 700 000 lidí. I když to neznamená, že tolik lidí nosí výhradně barefoot obuv, ale spíš to, že je někdy vyzkoušeli, i tak číslo svědčí o výrazném trendu.
Rozvoj Klářina podnikání byl velmi pozvolný. „Řekla bych, že třeba první dva tři roky jsem to spíš tak šolíchala,“ přiznává. Neintenzivní tempo jí ale pomohlo přežít dlouhé roky s malými dětmi: „Pro mě to byla velká duševní hygiena. Měla jsem hlídání třikrát týdně zhruba na tři hodiny a těch deset hodin týdně bylo pro mě osvobození od té každodenní rutiny.“ Po pěti letech se k ní ale připojil manžel, který do firmy přinesl víc strategie, plánování a čísel. „Největší skok byl ten vstup manžela do podnikání,“ říká Klára. „On je výrazně víc byznysový, takže jsem věděla, že jestli něco tu firmu akceleruje, tak to bude on.“
Zároveň ale přiznává, že měla určité obavy, jak společné vedení podniku bude fungovat. „Pět let jsem si to dělala po svém. A teď jsem si říkala – jestli mi bude vyhovovat, že mi do toho někdo začne zasahovat…“ Dnes už ale vidí, že to bylo dobré rozhodnutí, protože se s mužem ideálně doplňují. Ona se stará víc o produkty, on o e-shop, sklad a technickou stránku věci.
Nebylo ale všechno jen růžové. Po covidu, kdy e-commerce zažívala boom, přišla stagnace a nejistota. „Bylo to opravdu těžší období. Byť jsme nebyli na dně, tak jsme viděli, že i když makáme úplně stejně, tak najednou ty výsledky jsou horší.“ Firmu to ale posunulo dál: „Určitě nás to zefektivnilo. Museli jsme ukončit pár pracovních poměrů, navýšit úvěr… ale zvládli jsme to.“
Co by doporučila ostatním ženám? „Myslím si, že je to fajn životní zkušenost. I když to třeba nedopadne, tak je to pořád hezké si podnikání zkusit zažít. Člověk nemá co ztratit.“ Zároveň ale dodává: „Je nutné ty kroky udělat uvážlivě, aby člověk neskočil s velkými dluhy. Ale malá investice – proč ne?“
Celý rozhovor s Klárou Borlovou si poslechněte na Spotify nebo Apple podcasts. Dozvíte se, jak podnikat s dítětem na klíně, proč barefoot není jen pro alternativce, a jaké to je být šéfkou svému muži.
Klára vysvětluje, jak se barefoot rozšířil a jak na to reagovali čeští výrobci. „Na počet obyvatel se tady prodá podobné množství barefoot bot jako v Německu.“
Že jsou barefoot boty drahé, nevzhledné a nevhodné do města? „V barefootu už dneska seženete kozačky, sněhule, sandály i bačkory.“
Z podnikání „z obýváku“ se stala značka. „Když jsem viděla, že se ty boty rozprodaly bez velkého snažení, řekla jsem si: Zkusíme udělat e-shop.“
Vstup manžela byl podle Kláry „největší skok“. „Já jsem si to pět let dělala po svém – a najednou jsem věděla, že přichází někdo, kdo bude plánovat a počítat.“
Roky růstu vystřídala stagnace. Klára mluví otevřeně o náročném období, kdy museli propustit lidi a navýšit úvěr „Makali jsme úplně stejně, ale výsledky byly horší. To bylo pro mě jako podnikatelku těžké.“
Matky jsou skvělé kolegyně díky multitaskingu, loajalitě a odhodlání. „Já bych byla jinak osm let na mateřský. Těch pár hodin týdně mě mentálně zachraňovalo.“
Podcast vznikl ve spolupráci s obchodem Little Shoes.