Přijďte na den plný rozmazlování, relaxace a zábavy feel good

České děti patří v matematice mezi nejlepší na světě. Proč ji tak nemají rádi a co se s tím dá dělat?

15. prosinec 2024

Že jsou české děti čím dál hloupější a línější a bez vyhledávače a aplikací v mobilu si nespočítají ani cenu nákupu v obchodě? Ačkoliv je v Česku zvykem na nejmladší generace nadávat, realita je taková, že v mezinárodním srovnání se neustále zlepšují a v matematice patří mezi světovou špičku. Bohužel tomu ale nevěří ani ony samy. Dá se to změnit?

Tomáš Chrobák například po patnácti letech praxe dospěl k tomu, že ve svých hodinách hlášení se s rukou nad hlavou v podstatě zrušil. Když se někdo hlásí, znamená to, že se na něco potřebuje zeptat.Foto: Kateřina Lánská

Mezinárodní šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Studies) porovnává znalosti žáků 4. a 8. ročníků v matematice a přírodních vědách. Testy se konají od roku 1995 každé čtyři roky, poslední šetření proběhlo v roce 2023. Šetření TIMSS srovnává to, co se studující naučili během čtyř let školní docházky v hodinách matematiky a přírodovědy, ptá se na konkrétní fakta, například o živé a neživé přírodě a planetě Zemi. Kromě vědomostních otázek obsahuje i sekci zkoumající vztah dětí ke škole.

Letošní podzim byl z hlediska výsledků různých mezinárodních srovnávacích šetření pro české vzdělávání plný dobrých zpráv. V listopadu jsme mohli oslavovat, že se v mezinárodním šetření počítačové a internetové gramotnosti ICILS 2023 čeští osmáci umístili celosvětově na druhém místě a v rámci EU dokonce na prvním. A hned na začátku prosince jsme se mohli poplácat po ramenou podruhé – čeští osmáci se v mezinárodním šetření TIMSS 2023 v matematice umístili na osmém místě mezi zapojenými státy OECD a v rámci Evropy byli třetí (prvních pět míst tradičně obsadili žáci ze Singapuru, Tchaj-wanu, Koreje, Japonska a Hongkongu).

Mladí Češi excelují, ale vůbec si nevěří

Čeští žáci se navíc po propadu od roku 1995 do roku 2007 neustále zlepšují a nyní dosahují úrovně osmáků druhé poloviny devadesátých let, kterým se o internetu v mobilu mohlo jenom zdát. Stejně tak bychom mohli mít radost i z toho, že v přírodních vědách jsou naši čtrnáctiletí na světě devátí, a to se přitom od minulého šetření před čtyřmi lety zhoršili. Slušně se dařilo i čtvrťákům, kteří jsou mezi padesáti zúčastněnými zeměmi šestnáctí. Kdyby se ale posuzovaly jen třídy, které se učí matematiku metodou Hejného, byli by rázem i čtvrťáci v první desítce.

Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!