Učit se jazyky nemusí znamenat jen učebnici, poslech a cvičení. Zapojit se dají opravdu všechny smysly. Třeba i tak, že si děti upečou a snědí vlastní pizzu.
Je pátek, půl deváté ráno, a v kuchyňce montessori sekce ZŠ Na Beránku v Praze-Modřanech se shromáždilo čtrnáct dětí s učitelkou a asistentkou. Je to mix čtvrťáků a páťáků. V montessori školách se spolu v jedné třídě učí tři ročníky dohromady. Většina šesťáků ale dnes odešla na výstavu her a hlavolamů. Tento měsíc se v angličtině probírá téma My Hobby – a většina dětí ráda vaří a jí, takže nálada je dobrá.
Slovíčka i zlomky
Těsto přinesla angličtinářka Martina Macháňová už z domu. Na stůl připravila i další ingredience – v plechovkách tam stojí kukuřice, fazole, žampiony a ananas, děti dál mají k dispozici rajčatový protlak, sýr a šunku. Martina dětem v angličtině vysvětluje, na kterém stole budou dělat co. Má připravené cedulky se slovíčky, které děti s dopomocí pokládají vedle předmětů. Corn, beans, dough, cheese – jakože kukuřice, fazolky, těsto, sýr - jde to rychle. Stejně tak má připravené kartičky s důležitými slovesy. Cut, grate, spread – krájet, strouhat, potřít…
Menší děti v postupu zachycují právě podstatná jména, větší už se soustředí na slovesa a větné konstrukce. Nikdo nerozumí každému slovu, každý ale pochopí, co má dělat. Kdo z menších si není jistý, domlouvá se šeptem se staršími.
„Je nás dohromady šestnáct. Jak z jednoho těsta uděláme šestnáct kousků?“ ptá se Martina dětí. Zatím nikdo neví, a tak těsto rozkrojí napůl. „Teď máme dva kousky, je to dost?“ „Není! Musíme ty půlky zase rozkrájet,“ dochází to dětem. Z polovin jsou čtvrtiny, osminy, šestnáctiny. Desetiminutovka matematiky končí, je čas pustit se do práce.
Samostatná práce
Zatímco se první čtveřice dětí pouští do válení těsta, ostatní usedají ke stolu. Je čas věnovat se anglickým slovíčkům. Páťáci se snaží napsat postup výroby pizzy s využitím nových sloves, která se dnes používala. Čtvrťáci si vybírají každý čtyři nová podstatná jména, která se snaží čtyřmi větami definovat. Můžou si na pomoc vzít kartičky od Martiny, aby si slova fixovali správně napsaná.
„Cheese. Jak bych popsala sýr?“ zamýšlí se hnědooká Veronika. A pak jednoduchou angličtinou píše: „Je to jídlo. Je z mléka. Je žlutý. Je slaný.“ Skupinka páťáků se snaží dát dohromady postup práce a na kartičkách hledají, jak se řekne krájet, válet, potřít nebo strouhat. „Páťáci, chtěla bych už od vás pěkné věty, co mají podmět a přísudek,“ upozorňuje je Martina.
Čtveřice dětí se střídají u stolů. Kdo má vyváleno, krájí si šunku a ananas a strouhá sýr. Plechy s prvními pizzami přistávají v troubě, další děti usedají ke stolům a věnují se slovíčkům. Než uběhne devadesát minut vyměřených na dnešní aktivitu, je všechno snědeno, uklizeno a děti se odebírají na další výuku.
Pro každého něco
„Smyslem téhle aktivity není děti nakrmit pizzou,“ usmívá se Martina Macháňová. Do fialové třídy přišli noví čtvrťáci a letošní šesťáci jsou poprvé těmi nejstaršími. Společná práce rukama, jako je například vaření, pomáhá dětem, aby si lépe zvykaly na svoje role.
„Navíc, snadněji se učí, když tu činnost přímo vykonávají. Věřím, že jim v hlavě ledacos uvízne. Vybaví si ten pocit, když krájeli šunku nebo ananas, a snáz si vzpomenou na sloveso cut,“ vysvětluje. Aktivita je navíc navržená tak, aby se všechny děti něco naučily. Čtvrťáci slovíčka spojená s jídlem, páťáci větné konstrukce, šesťáci už by měli být schopni vytvořit postup sami podle prezentace. „Hlavně jde ovšem o to, aby si zvykali, že nerozumí sice hned každému slovu, ale dokážou pochopit smysl sdělení. Zejména čtvrťáci tak pomalu ztrácejí ostych před cizím jazykem,“ uzavírá Martina Macháňová.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.