Ačkoliv je to už „za pár”, nikdo zatím přesně neví, jak bude začátek školního roku probíhat. Nejvíc to pochopitelně trápí rodiče prvňáků, kteří nevědí, jestli budou moct své děti doprovázet do tříd nebo zda je mají připravovat na nošení roušek. Jak zařídit, aby generace ‚covidových‘ dětí z tohoto prožitku vyšla posílena? „Využijte tuto příležitost, pro ně i pro sebe,” říká psycholožka Katka Novotná z Akademie rodičovství.
Nejít s dětmi první den školy do třídy či šatny může být náročné pro rodiče. Děti to ale zvládnou. „Platí pravidlo, že když je rodič v klidu a v pohodě, dítě se o jeho klid bude opírat. Pokud jsou rodiče nervózní a mají strach, tak to dítě vycítí – i když mu budou všichni říkat, že se nic neděje,” říká psycholožka Katka Novotná. A situace, že si děti musí poradit samy už od začátku, je často výrazně posílí. Všichni jsou více shovívaví, a když děti něco zapomenou, učitelé s tím tak trochu počítají a připomenou. „Nikdo od dětí ve škole nečeká, že budou hned dokonalé. Počítá se s tím, že se naučí vše postupně,” doplňuje Katka Novotná.
Rodiče se někdy snaží svoje děti chránit před realitou a na otázky odpovídají vyhýbavě. Když se ale dítě na něco ptá, je už připravené chápat odpověď. Jak tedy komunikovat například o testování nebo o tom, že matka či otec nemůže dítě doprovodit do budovy? „Ještě nějaký čas potrvá testování. Pojďme vymyslet, jak to zvládneš. Chceš si to natrénovat tady se mnou? Nemůžu jít s tebou do školy, ale můžu být s tebou ještě chvíli tady před školou. Chceš se obejmout, a až budeš připravený, tak půjdeš sám?” Kouzlo je v tom, že takto dospělí dětem nelžou, a přitom jim dodávají tak potřebnou sebedůvěru.
Základním předpokladem, na kterém vše stojí, je váš vztah a důvěra. Změna v životě (natož covid) nám nestojí za to, abychom si s dětmi zničili vztah. Buďme s nimi, buďme jim oporou, ale nepřipravme je o příležitost se něco nového naučit, nechme je zakoušet svou kompetenci, věřme jim a celým srdcem fanděme.
Škola je významnou změnou v životě dítěte. Do světa her jim najednou přibude pocit povinnosti, domácí úkoly a nová pravidla, častěji se setkají s hodnocením a musí se postarat samy o sebe. Jak tedy dětem nástup do školy usnadnit?
Už v posledním prázdninovém týdnu vytvořte podobný režim jako ve školním roce – vstávejte ve stejnou brzkou hodinu a choďte brzy spát.
První den školy by měl být symbolický. Připravte příjemný slavnostní den bez rodičovského stresu. Nachystejte společně oblečení na ráno. Umožněte dětem jít už první školní den s aktovkou, kam může schovat i svoji oblíbenou hračku.
Počítejte s tím, že děti budou první školní den ve škole jenom chvilku a většinou poté následují třídní schůzky, kde se dozvíte vše potřebné. Hodí se mít s sebou nabitý mobil s foťákem, propisku a kartičku pojišťovny.
Neřešte konflikty mezi spolužáky, nehledejte dítěti kamarády. Buďte pro dítě rádce a podpořte ho v tom, že si poradí samo.
Ideální by bylo ukázat dítěti v prvních dnech, kde má třídu, družinu, šatnu a jídelnu. V době covidu toto asi nepůjde, ale někdy má škola na webu hodně fotek nebo online prohlídku prostor. Prohlédněte si je spolu a povídejte si o tom, jak tam bude chodit, co bude dělat, když bude potřebovat něco najít. Co nejdříve ať vyrazí do třídy samostatně, případně se spolužákem.
Neříkejte dopředu: „No, to jsem zvědavá, jak vydržíš sedět v lavici, paní učitelka tě srovná.“ Podporujte naopak pozitivní představu o škole a rozvíjejte představivost, jaké to tam asi bude.
Všechny pomůcky nakupujte společně s prvňáčkem, vytvořte pracovní místo na psaní domácích úkolů. Pomůcky do školy spolu podepište (jménem či značkou).
Pokud se dítě školy bojí, pláče, nezlehčujte to slovy „nemáš se čeho bát, to zvládneš”. Nejvíce pomůže, když mu řeknete: „Asi se bojíš viď. Mám být tady teď ještě chvíli s tebou? Nebo by ti něco jiného pomohlo?”
Pozor na nepřiměřený tlak na výkony dítěte. Nechte dítěti den volna, čas najít si kamarády v družině. Dva kroužky týdně opravdu stačí. Není kam spěchat.
Zůstaňte mámou a tátou. Nedělejte za děti úkoly, společně nachystejte věci do aktovky a neořezávejte pastelky. Sklon písma si vyřeší učitel, vy si povídejte s dítětem o tom, jaké to je chodit do školy.
Otázka „co bylo ve škole?” nefunguje. Zkuste to jinak: Co ses dnes ve škole nového dozvěděl? Co se tě bavilo dělat? Co jsi dělala o přestávce? S kým sis hrála? V čem se ti dařilo/nedařilo?
Trápí vás, že nevíte, jak bude probíhat první školní den nebo zda budete moct svého prvňáčka odvést až do třídy? Zhruba od půlky srpna už zastihnete v práci ředitele nebo ředitelku a poslední srpnový týden už bývají „na značkách” i učitelé. Zavolejte, zeptejte se na všechno potřebné, nebo si rovnou domluvte osobní návštěvu. Hlavně ať jste v pohodě a můžete dítěti s jistotou říct, jak to všechno bude probíhat. A nezapomeňte vykročit pravou nohou, to není nikdy na škodu :-)
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.