Návrat dětí do školy přináší spoustu emocí. Někdo se těší na spolužáky, další se bojí, že na něj učitelé hned „nastoupí“ s písemkami a zkoušením. V uplynulých měsících celkově velmi utrpěly mezilidské vztahy a mnohé žáky také stresuje představa testování. Co můžeme jako rodiče udělat pro svoje děti, abychom jim vstup do školy usnadnili? Radí psychoterapeutky Iva Kyselá a Kateřina Novotná.
1. Nasaďte kyslíkovou masku nejdříve sobě, až potom dítěti.
Pokud máte nějaké obavy, zpracujte si je v sobě, ať zbytečně nepřenášíte svůj strach na dítě. Letos jste už přežili tolik změn, že vás přece nějaké testování, respirátory ani rotační výuka nerozhodí.
2. Dětem vysvětlete smysl opatření.
Děti snadno přijmou situaci, pokud ji pochopí. Respirátor společně můžete třeba hezky pomalovat, rezervní společně uložte do tašky. Nezastírejte, že se může přihodit, že někdo bude mít pozitivní test a třída půjde do karantény – ale i to je v pořádku, nechceme přenášet nemoc dál, proto se to všechno dělá.
3. Nacvičte situace doma (včetně toho obávaného testování).
Zkuste si všichni vytřít nos „uchošťourem” a nechte děti, ať vymyslí super legrační říkanku na pět otočení. Pokud jim to pomůže, klidně zapojte oblíbeného plyšáka.
4. Zařiďte, ať vás rána baví.
Můžete dětem pustit oblíbenou písničku, nachystat hezké oblečení. Klidně si k nim vlezte do postele a polechtejte je nebo poškrábejte záda. Starším dětem dejte důvěru, ať si samy nastaví budík a vstanou. Můžete se domluvit, že se po cestě sejdete s kamarády. Zkrátka vymyslete nějakou náplast za to, že už zase musejí dřív vstávat, ať se ten den nezvrhne už před snídaní.
5. Uvědomte si, že to děti mají náročné.
A může jim dlouho trvat, než si zvyknou. Děti se na nové situace a prostředí adaptují šest až osm týdnů. Ty citlivější a úzkostnější mohou mít adaptaci kvůli rotační výuce ještě delší. Rodič by s tím měl počítat a při projevech smutku, pláče, vzteku nebo nepozornosti mít na mysli, že změna může být pro dítě zátěží. Emoce u dětí se mohou rychle střídat. Nechte je děti prožít, všechny jsou v pořádku.
6. Pomocí rituálu oddělte distanční a prezenční výuku.
Rituály navozují bezpečí. V týdnu, kdy jde do školy, si třeba dítě může dát mezi dveřmi „placáka” se sourozencem, a v týdnu, kdy je doma, si každý den na nástěnku nakreslí smajlík, který vyjádří, jak se cítí. Nechte děti, ať si takový rituál samy zkusí vymyslet.
7. Připravte se, že to bude jiné.
Děti teď odvykly velkému kolektivu, navíc pokud se jim ve škole předtím nedařilo a neměly tam moc kamarádů, byly pravděpodobně spokojenější doma s maminkou. Pokud se netěší, zkuste společně přijít na jednoho kamaráda, kterému třeba namalujete obrázek. Vymyslete nějaký talisman, který si dítě vezme s sebou jako podporu, třeba malého plyšáka nebo hezký kamínek – to může pomoci i při testování.
8. Nastavte znovu rytmus a řád.
Tím se dětem opět obnoví pocit jistoty. Rotační výuka je něco nového, tak je na to zkuste nalákat. Udělejte z toho extra výjimečnost, kterou jste nezažili ani vy rodiče. Opět se zde potvrdí, že čím více rodič bude v pohodě, tím lépe to zvládne dítě.
9. Buďte shovívaví.
Pro děti bude vše nové a náročné – mohou zapomínat věci, mohou dostat i nějakou tu špatnou známku, pokud někde začnou rovnou zkoušet a psát písemky. Jako rodiče nemějte obavy z toho, jak jste jako „učitelé” svou roli zvládli.
10. Neslibujte, že už to takhle zůstane.
Koneckonců, všichni už jsme zažili, že pandemická situace se může vyvíjet dost dynamicky z týdne na týden, a vládní nařízení se mění ještě rychleji. Do konce školního roku může být ještě všechno stokrát jinak.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.