přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Jóga pro děti: poznávat svoje tělo a emoce. Bez soutěžení, to zbytečně odvádí pozornost, říká lektorka dětské jógy

Jóga je tisíce let staré cvičení, které se v posledních desetiletích dostává v západním světě víc a víc do módy. Prospívá i dětem. V čem konkrétně, a jestli by se jóga měla třeba zavést do školních osnov, jsme si povídali s Hanou Luhanovou, dlouholetou instruktorkou a ředitelkou České asociace dětské jógy.

Hana Luhanová

Co je to vlastně jóga, a je vhodná i pro děti?

To je hodně filosofická otázka. Mně se nejvíc líbí definice, že jóga je vše, co děláme vědomě. Nejde jen o cvičení v tělocvičně, protože tam někdy přijdou lidi, kteří sice dělají ty správné pohyby, ale přitom myslí na to, co uvaří k večeři. To ale není jóga. Ovšem když budu třeba jen sedět a vědomě pracovat se svojí myslí a vůbec se nebudu hýbat, tak můžu klidně říct, že cvičím jógu. Takže to je definice pro mě a líp se mi taky vysvětluje, proč to, co dělám s dětmi, je jóga. Protože já děti učím dělat věci vědomě, ať už na fyzické rovině, nebo na psychické.

A jak tohle vědomé dělání věcí potom vypadá v praxi?

V praxi to vypadá různě, podle věku. S malými dětmi si hrajeme na zvířátka a snažíme se poznávat svoje tělo skrz pozice, které většinou vychází z přírody. Přes emoce těch zvířátek se potom učíme poznávat vlastní emoce. Takže uděláme kočku, která je veselá. Říkáme si, jak se chová, jak se cítí. Pak uděláme kočičku, která je smutná, a povídáme si o tom, proč může taková kočka být smutná. A jakmile si to děti procítí v těle, tak příště, když zažívají nějakou emoci, už ji dokáží pojmenovat.

Takže například u pětiletých, šestiletých dětí ještě nejde o žádné sestavy?

Můžeme dělat i sestavy. Já hodně pracuju s jógovými kartami a vůbec s pomůckami, které jsem si sama vytvořila, protože děti potřebují víc vizuálních podnětů. Prvotní je hra, aby to děti bavilo. Když k nám někdo přijde na lekci, tak často při odchodu říká – hrála jsem si, a u toho jsem se taky hýbala, ale vůbec mi nepřišlo, že bych byla na cvičení. Tohle odpoutání pozornosti od cvičení je důležité. Všichni totiž máme nějaké pohybové stereotypy, a když jsou ty stereotypy špatné, tak jediný způsob, jak je změnit, je „odpojit“ hlavu. Funguje to i u dospělých. I s dospělými si hrajeme na klokany nebo sledujeme mravence, když chci, aby udělali správný pohyb hlavy.

Jógovou filosofii, jako ostatně cokoliv, se děti nejlépe učí nápodobou, takže na józe by měly vidět i to, že v kolektivu můžou fungovat i bez křičení a agresivity.

Co se učí děti třeba fotbale mi přijde poměrně jasné – přihrávat a dávat góly. Co se ale děti učí na józe?

Poznávat svoje tělo a emoce. My s malými dětmi říkáme, že nám jde o to, abychom se ve svém těle cítili jako doma, aby nám v něm bylo dobře. Předškolní děti by se na józe měly také učit lépe fungovat v kolektivu. Jógovou filosofii, jako ostatně cokoliv, se děti nejlépe učí nápodobou, takže na józe by měly vidět i to, že v kolektivu můžou fungovat i bez křičení a agresivity. Jóga je naprosto nesoutěžní, v tom vidím její velkou výhodu, protože jakmile odpadne soutěžení, tak děti mají možnost dostat se do sebe a víc si samy sebe uvědomit. Jakmile se soutěží, tak se děti od sebe odpojí a jenom potřebují být někde první.

A doporučila byste jógu všem? Měly by třeba školy jógu zařadit do výuky?

Já bych ji doporučila všem, co jí věří a chtějí ji dělat. Nechtěla bych ale, aby se ve všech školách povinně musela vyučovat, protože je velmi důležité, kdo a jak ji předává. A kdyby učitelům prostě nařídili, že by ke všem povinnostem, kterých už teď mají spoustu, ještě museli vést nějaké jógové rozcvičky, tak si dovedu představit, že učitelé by nebyli nadšení a těm dětem i józe by to spíš uškodilo. Spousta učitelů z mateřských i základních škol prvky jógy do výuky zapojuje, ale musí to vždycky vycházet z těch lidí. Kdyby to bylo nějakým nařízením, tak nevěřím, že by to vedlo k něčemu dobrému.

Hana Luhanová se k józe dostala při studiu na vysoké škole. Zaměřuje se na jógu pro děti, je autorkou knih o cvičení a jógových karet a ředitelkou České asociace dětské jógy. V rámci projektu Malá jóga pomáhá s rehabilitací dětí po onkologické léčbě.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s