přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

V Maďarsku je na základce povinné náboženství. Já učím buddhismus

28. listopad 2017

Na základních školách v Maďarsku je povinné náboženství, nebo alternativně etika. Ale rodiče mohou zvolit jakékoli náboženství a stačí i jeden zájemce mezi dětmi, aby škola zajistila učitele. Třeba na buddhismus. Kata Bertók vystudovala Dharma Gate Buddhist College v Budapešti a tento rok učí chlapce s autismem, jak uzavřít mír s vlastními emocemi. Podle nauk buddhismu.

Co vás přivedlo do školy v roli učitelky buddhismu?

V Budapešti existuje poměrně unikátní vysoká škola zaměřená na nauky buddhismu, Darma Gate Buddhist College. Ukončila jsem tam bakalářské studium a pak odjela do Neapole, kde jsem pokračovala ve studiu sanskrtu. Když jsem se vrátila zpět, někdo z Buddhist College mi řekl, že hledají učitele buddhismu pro základní školy. Docela mě to zaujalo, tak jsem kontaktovala organizaci, která se tím zabývá. A začala učit, letos v září.

Koho učíte a jak často?

Tento rok se věnuji jednomu sedmiletému chlapci, kterému diagnostikovali autismus. Je chytrý, ale má problémy s komunikací. Vidíme se jednou za týden na hodinu.

Vyprávím mu o buddhistických hodnotách jako je soucítění – empatie, snášenlivost, řád. Co dělat, když přijdou silné emoce a ovládnou nás, jak s nimi uzavřít mír a zároveň nepropadnout destruktivnímu chování.  A také mluvíme o tom, jak naše myšlenky a činy ovlivňují běh našich životů.

Škola zajišťuje učitele i jen pro jednoho školáka? V České republice musí být ve škole alespoň sedm zájemců. Kromě toho musí mít příslušná církev povolení a učitel musí mít pedagogické vzdělání.

Ano, u nás je snaha vyhovět všem rodičům, takže organizace, která zajišťuje učitele buddhismu, to dělá i třeba jen pro jednoho žáka.

Co žáčka učíte, z buddhismu?

Nevysvětluji mu doktrínu, teorii. Mluvím s ním spíš o etických aspektech a beru to prakticky. Vyprávím mu o buddhistických hodnotách jako je soucítění – empatie, snášenlivost, řád. Co dělat, když přijdou silné emoce a ovládnou nás, jak s nimi uzavřít mír a zároveň nepropadnout destruktivnímu chování.  A také mluvíme o tom, jak naše myšlenky a činy ovlivňují běh našich životů.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s