Kdo strávil v posledních letech léto v Praze nebo jiném velkém městě, nejspíš si musel uvědomit, jak špatně jsou naše města připravená na extrémní počasí – horko, sucho nebo přívalové srážky. Opatření, která mohou pomoci, přitom nemusejí být drahá a náročná – a můžou se na nich podílet i děti. A vysadit řadu keřů, strom nebo zařídit na pozemku školy malý vodní prvek.
„Snažíme se, aby se děti dokázaly rozhlédnout po svém okolí a podívat se na něj trochu jinýma očima,“ vysvětluje koordinátorka a lektorka programu Ekocentra Koniklec z Prahy 3 Alžběta Škodová. Ekocentrum nabízí v hlavním městě programy zaměřené na změnu klimatu a její dopady na život ve městech dětem od mateřinek až po střední školy. „Tím to ale nekončí,“ dodává lektorka. „Děti se naučí chápat, jak se města v extrémním počasí chovají, a s pomocí lektora navrhnou také opatření pro okolí svojí školy. Ta mohou, pokud uspějí v závěrečné soutěži, také realizovat.“
Děti jako stavitelé města
Děti program nejdřív vede k pochopení, jak funguje životaschopné město. Z čeho se skládá? Co v něm nesmí chybět? A jak se to projeví, když je něčeho moc, nebo naopak něco zase chybí? Děti ze školek a prvních tříd pracují ve třídě, s divadlem, vystřihovánkami nebo interaktivní tabulí. Naučí se, jak se chovat třeba při silné bouřce, vichřici nebo ledovce. Starší žáci se ale dostanou i ven. Pozorují okolí svojí školy a porovnávají ho se zásadami pro fungování zdravého města. Jak je okolí jejich školy připraveno na vlny horka nebo na přívalový déšť? A co si o tom myslí obyvatelé, kteří v blízkosti žijí?
„Čtvrťáci, páťáci a zejména děti na druhém stupni už dokážou nejen leccos pochopit, mají i vlastní nápady. Badatelské týmy žáků přicházejí s různými návrhy na opatření pro své okolí. Chceme, aby se děti dokázaly na svých návrzích domluvit, aby je nějakou formou zpracovaly a dokázaly je i odprezentovat – ať už spolužákům, nebo dokonce i odborníkům na Magistrátu hlavního města Prahy na závěrečné soutěži žákovských projektů. Zásadní je kvalita žákovské výzkumné práce, ale děti si procvičí i komunikační dovednosti, argumentaci i schopnost vystihnout podstatné, naučí se přemoct trému,“ říká Alžběta Škodová.
Sázení stromů nebo keřů, nové kohoutky a zářivky
„Prezentací náš program ale nekončí. Magistrát hlavního města Prahy nejlepším návrhům dětí přiděluje částku 10.000 korun na jejich realizaci. Dál se daří zapojovat i některá zastupitelstva jednotlivých městských částí, aktuálně například MČ Praha 6. Když děti přijdou s dobrým nápadem, dokážou ho dobře rozpracovat a následně na soutěži odprezentovat, může být zrealizován,“ popisuje Alžběta Škodová, co následuje po workshopu ve třídě a okolí školy. Soutěž organizuje Ekocentrum Koniklec za finanční podpory MHMP a finále se uskuteční v červnu 2019.
Základní škola v Praze v Písnici tak získala na svůj pozemek nový strom, který děti zasadily, daly mu jméno a chodí se o něj starat. Sázení stromů je naprosto klíčové adaptační opatření ve městě, které přispívá především ke zmírňování vysokých teplot a zlepšení mikroklimatu ve městě. Stromy neposkytují pouze stín. Odparem vody ze členitého povrchu listů dokáže jediný strom ochlazovat vzduch podobným výkonem, jako má sto domácích ledniček. Stromy samozřejmě v suchu trpí, proto je potřeba vysazovat stromy, které sucho snáší, např. akáty.
Další škola v centru Prahy zase vyměnila zářivky po budově za úspornější a nechala na kohoutky nainstalovat perlátory neboli šetřiče vody, které vytvářejí silný proud s nižším průtokem, a tedy i nižší spotřebou vody. Jinde si zase žáci vytvořili na pozemku školy jezírko. A v Uhříněvsi vysadili keře podél rušné silnice poblíž školy, aby zmírnili dopady husté automobilové dopravy a zlepšili ovzduší v okolí školy.
Když se ti něco nelíbí, můžeš to změnit
“Žáci měli možnost vidět svou obec jinýma očima a v úzkém propojení s realitou. Díky stanoveným cílům projektu měli všichni zúčastnění osobní zájem podílet se na úpravách v místě svého bydliště. Celý projekt pomáhá také u dětí vytvářet lepší postoj k životnímu prostředí a buduje u nich pocit zodpovědnosti,” říká Zuzana Schilhartová, jedna z učitelek, jejíž třída programem prošla.
„Děti si zažijí i pocit, že na nich a na jejich názorech záleží, že i ony můžou něco změnit. Naučí se k problémům přistupovat aktivně a dotáhnout řešení do konce. A to jsou schopnosti, které se jim určitě v životě neztratí,“ uzavírá Alžběta Škodová z Ekocentra Koniklec. Projekt je v omezeném množství školám nabízen zdarma.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.