přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Nic nevíme, ta nejistota nás drtí, říkají rodiče deváťáků. Trpí i páťáci

Téměř 85 000 deváťáků bude letos opouštět základní školy. O jejich dalších osudech by se mělo rozhodnout v dubnu, kdy se konají přijímací zkoušky na střední. Je to sice „až“ za půl roku, ale rodiny patnáctiletých žáků jsou už teď ve velkém stresu. Nejistota kolem přijímaček je drtí.

Žáky i jejich rodiče trápí nejistota kolem přijímacích zkoušek.Foto: Kateřina Lánská

Jednotné přijímací zkoušky na střední školy byly zavedeny v roce 2016. Cílem bylo zajistit, aby se zvýšila úroveň žáků usilujících o maturitu. Uchazeči z nich mají obavy, proto se na ně obvykle pečlivě připravují. Už od spuštění má systém přijímaček spoustu kritiků, jejichž hlasy zesílily v loňském školním roce, kdy do vzdělávání dětí poprvé promluvila pandemie koronaviru. Letošní přijímačky se teprve připravují, ale už teď je jasné, že mnohé děti nemají standardní podmínky k přípravě. Nervozita by se v rodinách deváťáků dala krájet. 

Rodiče: Potřebujeme vědět, že stát má nějaký plán

Patnáctiletá Monika je akční slečna. Ze školy je zvyklá nosit dobré známky, a navíc už jako malá propadla fotbalu, který – tedy za normálních okolností – hraje na závodní úrovni. Přihlášku také plánuje podat na školu se sportovním zaměřením, kde může studovat buď sportovní management, nebo gymnázium.  

„Ještě loni touto dobou jsme zvažovali gymnázium, známky na to dcera rozhodně má,“ říká její máma Jarka Hlaváčová. „Jenže v březnu zavřeli školu a děti tam už pak přišly na půl hodiny pro vysvědčení. Letos, sotva se začali trochu rozjíždět, jsou už zase doma. Myslím si, že ačkoliv se naše základka celkem snaží, na žáky a jejich znalosti tahle situace rozhodně dopady má.“

Jarka má obavy, že je Monika opravdu pozadu. Koupila jí sbírku didaktických testů s typovými úlohami ke zkouškám. Knížka ale Monice zatím moc nepomáhá – několik kapitol nemohla ani začít, protože potřebné učivo ve škole ještě nezačali probírat.

„Hrozně bychom potřebovali vědět, že se ministerstvo nad situací deváťáků zamýšlí. Že někomu dochází, že nestíhají všechno probrat a látku nemají ,utřesenou v hlavě´. Nejlepší by bylo přijímačky zrušit, nebo aspoň skutečně brát ohled na situaci, kdy jsou letošní deváťáci už sedmý měsíc mimo školu a nikdo pořádně neví, co umějí a co ne,“ říká Jarka Hlaváčová.

Stejný názor má i Lenka Mokrejšová, matka deváťačky Natálie. „Mám velké štěstí, že je Natálka dost soustředěná a hodně se snaží, takže se i při uzavření škol v osmičce prakticky naučila, co měla. Stejně ji ale teď trápí ta nejistota,“ říká její maminka Lenka. Natálie se totiž plánuje přihlásit na střední pedagogickou školu, kde jednotným přijímacím zkouškám z češtiny a matematiky předcházejí zkoušky talentové. Budou vůbec? Budou online? Natálie neví, a na sebevědomí jí to nepřidává.

Učitelé: Letošní přijímačky by měly být jiné

K tomu, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy co nejdřív zveřejnilo, kdy se budou letos přijímačky konat a jak budou vypadat, vyzývá i Učitelská platforma ústy své předsedkyně Petry Mazancové. „Distanční výuka vypadá v různých školách různě, a jelikož v didaktických testech bývá učivo posledních měsíců osmé a půlky deváté třídy, je jasné, že uchazeči prostě nemají stejné podmínky. Není to fér,“ říká Mazancová.

Učitelská platforma navrhuje, aby CERMAT coby autor testů vzal v úvahu nestandardní situaci a nezařazoval do testů látku zhruba posledního školního roku. Dál by měl umožnit školám, aby ke standardizovaným testům přihlížely méně, než je současné pravidlo 60 % váhy. Zároveň, jak zdůrazňuje Učitelská platforma, by se neměla opakovat loňská situace, kdy namísto dvou termínů zkoušek měli žáci k dispozici jen jeden.

Páťáci: Letos to možná nepůjdeme ani zkusit

Ve stresu nejsou ale jen deváťáci – alespoň v nějaké míře ovlivňují nejasnosti kolem přijímaček i rodiny letošních páťáků. V roce 2018/2019 se na osmiletá gymnázia hlásilo asi 32 000 žáků 5. tříd, v Praze se do primy pokouší dostat dokonce každý třetí žák. Jak s letošními statistikami zamíchá pandemie, není zatím jasné. Ačkoliv oproti deváťákům páťákům vlastně „o nic nejde“, přesto i jim současná situace mění plány.  

Třeba desetiletý Tonda z Prahy se ještě loni jednoznačně cítil na gymnázium, teď už si tím ale jistý není. „Dost se nám poslední dobou mění priority. Vidím, že budeme mít co dělat s tím, abychom zvládli alespoň standard páté třídy, a představa dalších hodin strávených studiem nás naprosto odrazuje,“ říká Helena Motýlová, Toníkova máma. „Nejspíš to půjdeme zkusit, ale neklademe na sebe žádné velké nároky. Toník může klidně zůstat na základní škole. Je ovšem zvyklý na akademické úspěchy, takže pokud se nedostane, může být zklamaný. To ale snad přežijeme.“

Martina Svobodová z Prahy se v posledních dnech rozhodla, že její páťačka Eliška na gymnázium nepůjde: „Mají co dělat, aby probrali základy, a stejně jsou pozadu. Johanky škola není vůbec špatná, takže tam prostě zůstane. Za normálních okolností bychom to asi zkusili, teď nevidím důvod.“ 

MŠMT: Vše se včas dozvíte, chystáme plány

A jak vidí otázku letošních přijímacích zkoušek ministerstvo školství? Ještě 2. listopadu na dotaz EDUzínu MŠMT odpovědělo, že prioritou je návrat dětí do prezenční výuky. Prvňáčci a druháčci by měli jít první, deváťáci hned v závěsu. V organizaci přijímaček se změny neočekávaly. Už o den později ale ministr Robert Plaga prohlásil, že do konce listopadu jeho rezort připraví tři možné scénáře. Který z nich se nakonec uplatní, bude záležet na epidemiologické situaci. Žáci by se to ale měli dozvědět s dostatečným předstihem.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s