Zápis do školy je důležitý milník nejen pro děti, ale možná daleko více pro jejich rodiče. Někteří si v těchto dnech lámou hlavu nad tím, co by měl jejich předškoláček umět nebo jestli vybrali tu správnou školu. V našich textech přinášíme odpovědi na ty nejčastější otázky, které je nyní napadají.
Musí dítě přijít k zápisu osobně?
Rodiče nejsou povinni dítě k zápisu vůbec vodit a nechat ho přezkušovat, pokud nechtějí. Stačí, když k zápisu přijdou rodiče, oznámí svůj záměr dítě na danou školu zapsat a odevzdají všechny potřebné dokumenty jako přihlášku nebo kopii rodného listu dítěte.
Co by dítě u zápisu mělo umět?
Zápisy si každá škola organizuje sama a jejich podoba není nijak centrálně určená. Ministerstvo školství vydalo Desatero pro rodiče dětí předškolního věku. Jsou v něm doporučení, co všechno by děti v předškolním věku měly zvládat – například vědět, jak se jmenuje, kde bydlí, umět po sobě uklízet, zazpívat písničku, poznávat barvy a geometrické tvary nebo si zavázat tkaničky či se převléknout. Předškoláček by také měl umět vystřihnout obrázek, držet správně tužku, nebo v klidu poslouchat vyprávění.
Poslat dítě k zápisu, nebo ho raději nechat o rok déle ve školce?
Podle speciální psycholožky Hany Imlaufové není špatně, když se rodiče rozhodnou pro odklad školní docházky. „Rozjezd ve škole je z hlediska sebevědomí dítěte a jeho dalšího vztahu ke škole opravdu velmi důležitý. Rok navíc ve školce je dobrý k tomu, aby se dítě docvičilo v oblastech, v nichž je slabší.“
Jak se posuzuje školní zralost?
Při posuzování se psychologové dívají především na řeč, výslovnost a slovní zásobu a v souvislosti s tím na sluchové rozlišování, kdy se zkoumá, jak je dítě schopné slyšet rozdíly ve slovech. Jestli třeba pozná, jaké je začáteční a poslední písmeno slova, jestli rozlišuje měkčení – di ti ni nebo dy ty ny. Pak se posuzuje grafomotorika a jestli je dítě vyhraněný levák, nebo pravák. V poradně v rámci komplexního vyšetření psychologové zkoumají také oblast sociálního porozumění. Zkoušejí, jestli by dítě umělo vyřešit třeba nějakou vztahovou, sociální situaci.
Jak poznat, zda je vybraná škola dobrá?
Česká školní inspekce vydala zprávu s názvem Společné znaky vzdělávání v úspěšných základních školách, kde popisuje, jak by dobrá škola měla vypadat. Důležitý je ředitel, jenž působí ve funkci dlouhodobě a nastavuje vizi a hodnoty školy, stejně jako pedagogický sbor, který tuto vizi naplňuje. Škola, která pěstuje dobré vztahy uvnitř, je otevřenější i navenek; nebojí se například nechat rodiče nahlédnout do výuky, organizuje pro ně i různé neformální akce. Časté jsou také kromě běžných třídních schůzek i individuální konzultace za účasti třídního učitele, žáka a rodiče. Nápadně často mají tyto školy rozvinutou spolupráci s partnery ze zahraničí a učitelé se v nich také nadprůměrně věnují svému profesnímu rozvoji formou různých školení.
Proč by rodiče měli usilovat o setkání s ředitelem nebo ředitelkou školy?
Programový ředitel společnosti EDUin Miroslav Hřebecký říká, že vedení školy je naprosto klíčové pro její kvalitu. Důležité je sledovat, jakou vizi ředitel má, ale i jak je ochotný naslouchat a zda bere rodiče jako partnera. „Když bude mít partnera v rodiči, je velký předpoklad, že jako partnera bude brát i dítě. A dá se čekat, že ke stejnému přístupu vede i své spolupracovníky.“
Co když má škola negativní recenze na internetu?
Tyto zdroje je lepší brát s rezervou, vysvětluje odborník na inovativní vzdělávání Pavel Kraemer: „Každý člověk má svůj subjektivní pohled a na internetu se často vyjadřují lidé, kteří jsou buď velmi nadšení, nebo ještě spíš velmi rozhořčení. Lepší je napojit se na rodiče a ptát se jich rovnou.“ Podle něj je lepší usilovat o setkání s ředitelem školy, poznat konkrétní učitelku, která bude mít budoucí první třídu, nebo se snažit nasát atmosféru školy.
Nabízí škola vedle běžných tříd i program Začít spolu?
Některé školy nabízejí třídy se vzdělávacím programem Začít spolu a rodiče se mají při zápisu rozhodnout, jestli dítě přihlásí do této, či do běžné třídy. Co Začít spolu znamená? Lavice nestojí klasicky směrem k tabuli, ale budou seskupené v „hnízdech“ přizpůsobených ke spolupráci. Ve třídě jsou i otevřené police, z nichž si děti mohou samostatně brát pomůcky, a koberec jako místo setkávání. Tam každé ráno probíhají ranní kruhy. Pak následuje výuka v jednotlivých předmětech. S tímto časovým prostorem může učitel naložit podle toho, čemu je třeba se věnovat, a záleží na něm, jaké metody využije. Na závěr přichází hodnoticí kruh, kde se prezentují výsledky práce a probíhá hodnocení. V programu Začít spolu se neznámkuje, děti dostávají slovní hodnocení.
Je lepší státní, nebo soukromá škola?
Při rozhodování je dobré si zmapovat vlastní důvody, které k hledání alternativ vedou, upozorňuje studijní poradkyně Šárka Plocková. Alternativu doporučuje, když se na spádové škole na prvním stupni objevila šikana, pokud rodiče hledají jinou filozofii, chtějí vzdělání v cizím jazyce a pokud mají dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Na druhou stranu se nedoporučuje o soukromé škole přemýšlet, pokud mezi rodiči není shoda nebo pokud to nedovoluje finanční situace. „Mám zkušenost, že rodiče, kteří se bojí, že děti ve státní škole budou trpět, se nakonec bojí i ve škole soukromé, protože výběrem soukromé školy pro své dítě nijak nehnuli se základním kamenem úrazu, kterým je jejich vlastní trauma z dětství,“ upozorňuje Šárka Plocková.
Co dělat, když se na školu hlásí víc dětí, než je míst?
Ve větších městech poznáte dobrou školu podle toho, že je plná a nedá se do ní snadno dostat. Ve státních školách platí princip spádovosti. To znamená, že přednostní právo na přijetí do školy má dítě, pro které je tato škola spádovou. Spádovost se vztahuje k trvalému bydlišti, což vedlo mnohé rodiny k tomu, že děti, které mají nastoupit do první třídy, přihlásí tam, kde stojí jejich vytoužená škola. Soukromých škol se spádovost netýká, ty zase preferují opravdový zájem rodičů. Pokud máte o nějakou školu zájem, ale už je plná, nevzdávejte se, zůstávejte v její orbitě. Jděte se o prázdninách – na konci srpna – poptat, jak to vypadá, zda se třeba někdo neodhlásil, postup opakujte i v září.
Je možné v první třídě školu změnit?
Z hlediska legislativy můžou děti přestupovat prakticky kdykoliv. O přestoupení rozhoduje ředitel školy, na kterou dítě nastupuje, nikoliv současná škola, na kterou dítě chodí. Pro děti však není ideální měnit školu při prvním problému. Ředitel společnosti pro vzdělávání EDUin Miroslav Hřebecký popisuje cestu, jak se problémy mají řešit: nejprve oslovit ředitele, poté zřizovatele a nakonec i Českou školní inspekci.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.