Co je potřeba pro úspěšné podnikání? Podle toho, jak o svém byznysu mluví pět žen, které založily a vedou oblíbené restaurace a obchody, jde o mnohem víc než životaschopný byznys plán a dobrou analýzu trhu. Bez vášně a ideálů by to všechno zvládly jen těžko.
„Po šesti letech práce v korporátu, kde jsme denně seděli za počítačem a zazdívali svou kreativitu, jsme se rozhodli, že musíme něco podniknout na vlastní pěst,“ říká Tra My Nguyenová, spoluzakladatelka asijské restaurace Chilli & Lime na pražských Vinohradech. Z velkých organizací přešla do maloobchodního byznysu i Hana Průšová, která vede obchod Vína srdcem. „Na řídících pozicích velkých institucí jsem strávila několik let. Ta práce mě však nenaplňovala. Měla jsem vždy spíš sklony k podnikání, kde za sebou můžete rovnou vidět výsledky své práce,“ vysvětluje obchodnice, pro kterou bylo víno nejprve koníček, než se stalo jejím živobytím.
„Touha mít něco vlastního, nezávislost a dělat něco, co má smysl a nějaký přesah,“ odpovídá Líba Drdáková, která spoluzaložila obchod Pure District, na otázku, co stálo u začátku jejího podnikání. Pro Blanku Otrubovou, majitelku brněnského bistra s havajskou specialitou poké, to byla láska k rybám a touha vytvořit nový zdravý a chutný druh bistra. Sofia Kamyshan vzala osm let zkušeností z práce v designovém květinářství a založila floristický servis 99flowers, který ctí principy udržitelnosti od výběru dodavatelů po balicí papír.
Nikdy nebudeme zákazníkům nabízet nic, co samy nepoužíváme a co by nefungovalo. Dokonce máme claim, že u nás nemusíte číst složení, přečteme ho za vás.
Všech pět podnikatelek, které nám doporučila společnost Wolt jako příklady úspěšného byznysu založeného a vedeného ženami, bere svůj podnik jako něco víc než jen způsob obživy. Smysluplnost toho, co dělají, láska k předmětu podnikání nebo odhodlání hlásit se k etickým zásadám jsou pro ně skoro tak důležité jako životaschopný byznys plán.
„Nikdy nebudeme zákazníkům nabízet nic, co samy nepoužíváme a co by nefungovalo. Dokonce máme claim, že u nás nemusíte číst složení, přečteme ho za vás,“ vysvětluje Líba Drdáková. PURE DISTRICT založila spolu s farmaceutkou Lucií Havlíkovou a je pyšná na jejich exkluzivní produkt KOMBE – ženšenový extrakt a doplněk stravy, na korejskou bio kosmetiku Whamisa a další značky, které splňují jejich náročné standardy kvality. „Na začátku jsme měli jen e-shop s KOMBE. Již za pár měsíců jsme ale věděli, že potřebujeme kamennou prodejnu a když už ji budeme mít, můžeme si dovolit prodávat více sortimentu. A tak vznikl koncept PURE. Pure proto, že s věkem chce být člověk nejenom hezký, ale i zdravý. Málokdo si totiž uvědomuje, kolik chemie do sebe narve skrze kůži,“ pokračuje Líba Drdáková.
Dopřát svým zákazníkům něco zdravého, a přitom nenáročného a lákavého chce ve svém bistru Pokecz také Blanka Otrubová: „V dnešní uspěchané době, chtějí zákazníci rychlou přípravu, a zároveň vyvážený a zdravý pokrm, který nejen že dobře vypadá, ale i skvěle chutná. Pestrobarevné poké bowls jsou nezpochybnitelným gastronomickým trhákem poslední doby,“ věří.
„Asijská kuchyně je součástí našeho života a byla by škoda se o ni nepodělit s ostatními,“ říká Tra My Nguyenová. „Naším cílem je rozšířit obzor o asijskou kuchyni a představit zákazníkům nové chutě.“ Klíčová je však pro ni osobně i ona tradiční chuť asijské kuchyně, na kterou odkazuje název restaurace. „Chtěli jsme se odlišit od konvenčních názvů měst, jako je Hanoi, nebo oblíbeného pokrmu Pho, které vidíte skoro všude, tak jsme restauraci pojmenovali podle specifické chuti jihoasijské kuchyně – kyselé limetky a pálivého čili. My se bez kombinace těchto dvou přísad snad ani nenajíme,“ směje se.
I Hana Průšová bere své podnikání velmi osobně: „I přesto, že obchodů s vínem je dost, věříme, že se přeci jenom odlišujeme, především díky tomu, že všechna vína opravdu vybíráme sami osobně u vinařů. A to včetně těch italských, kdy do Itálie vyrážíme pravidelně – jak k našim stálým vinařům, tak objevovat nová vinařství a nové odrůdy vín.“ Jak říká, mohou díky tomu v obchodech Vína srdcem zákazníkům nabídnout určitou přidanou hodnotu, vědí totiž podrobnosti snad o každé lahvi, kterou nabízejí.
Chce to čas. Může to být frustrující a někdo to může brzy vzdát. Ale všem začínajícím podnikatelům říkám – vydrž, buď trpělivý a dej do toho všechno.
Začátky podnikání bývají zpravidla těžké a když se rozjezd povede, je pak často ještě těžší vytrvat. „Začátky byly napínavé,“ potvrzuje Hana Průšová. „Můžete si věřit, že jste nejlepším obchodem s vínem, že máte nejlepší vína, že přeci vaše láska k vínu a práce i srdce, které tomu dáte, musí být hned vidět. Ovšem chce to čas. Může to být frustrující a někdo to může brzy vzdát. Ale všem začínajícím podnikatelům říkám – vydrž, buď trpělivý a dej do toho všechno. Oni si tě zákazníci najdou. A jakmile si tě najdou, tak je nepusť,“ nabádá majitelka obchodů Vína srdcem.
„Představit zcela nový a zatím skoro neznámý koncept ve městě nabitém skvělými podniky opravdu nebylo jednoduché,“ vzpomíná Blanka Otrubová, jejíž bistro už v Brně patří k zavedeným podnikům. „Velice mi pomohla spolupráce s Woltem od prvopočátku. Nezaskočilo mě nic, protože jsem byla předem připravena vydržet a obstát. A spoléhala jsem na skvělé Brňáky, kteří rádi ochutnávají nové věci a jsou jim nakloněni,“ říká spokojeně.
„Protože před tím, než jsme s 99flowers začali, už jsme měli osm let praxe v oboru, nejsložitější pro nás byla právě práce, která nesouvisí s květinami, ale s rozvozem,“ popisuje Sofia Kamyshan. 99flowers totiž není „obyčejné“ květinářství. Je to floristický servis, což znamená, že si můžete kytice předplatit a nechat doručit až domů. „Pokaždé vám doručíme jinou kytici a spolu s ní i zážitek. Podle květinového průvodce, kterého vám doručíme s květinami, si je pak do vázy doma naaranžujete sami podle svého vkusu,“ vysvětluje originální koncept Sofia. A právě s rozvozem jim hodně pomohl i Wolt. „Vidíme, že občas i naši stálí zákazníci preferují objednávku květin přes Wolt a sledují svoji objednávku online,“ říká.
Mít doma to, co potřebujeme, jen na pár kliknutí je luxus. Ve Woltu to vědí kromě restaurací a bister, rozšiřují i „retail“, neboli nabídku partnerských obchodů, ze kterých si můžete objednat dárky, výzdobu, květiny a nejrůznější věci pro potěšení svoje i svých blízkých. Co všechno je možné si na Woltu objednat, přibližuje Retail Business manažerka Woltu Andrea Stránská.
Nejen obědy a večeře. Wolt vám doveze hračky, pláštěnku nebo nafukovací balonky
„Začátek nebyl vůbec lehký, ale chtělo to udělat ten první krok. Pro nás to byla návštěva banky. Prostě jsme to riskli, šli do banky, řekli si o osobní úvěr. A jakmile přišel termín první splátky, tak to byl hnací motor všeho,“ vrací se ke svým začátkům spolumajitelka Chilli & Lime. „Kromě zkušeností na place z různých studentských brigád jsem se musela učit vše od začátku a doteď se učím za chodu. Kolaudace, papírování, úřady… Bylo to nejen nákladné, ale i psychicky a fyzicky vyčerpávající,“ říká Tra My Nguyenová. „A jestli si myslíte, že lidi z gastra se mají dobře, protože jsou obklopeni jídlem, tak jste vedle. Lidi z gastra jsou chudáci, co se nikdy nenají v klidu,“ směje se.
Jaké byly začátky v Pure District? „Jako v každé firmě, která začíná,“ říká Líba Drdáková lakonicky. „Chvilku jste prodavačka, skladník, marketér, prodejce… Ale my jsme s Luckou zvyklé pracovat a práce nás baví. Možná to bude znít blbě, ale těžké nebylo nic. I když uvádět na trh produkt, který vlastně nikdo ‚nepotřebuje‘, chtělo mnoho trpělivosti. Ta se nám opravdu vyplatila. A je pravda, že bez našich mužů bychom to nedokázaly, protože jsme dva roky pracovaly zadarmo.“
„Za každým úspěchem se skrývá v první řadě váš sen, pak hodně práce a víra ve vaši vizi,“ říká Blanka Otrubová. Klíčové pro ni ale bylo i místo, kde se rozhodla podnikat. „Brno je opravdu báječné město pro podnikání i žití, pokud se snažíte a dáte do toho i srdce, tak se vám odvděčí.“ Místo, kde se restaurace nachází, může být pro úspěch podniků určující různými způsoby. „Možná si říkáte, že ideální je mít velký kapitál a otevřít si restauraci někde v centru,“ uvažuje zakladatelka Chilli & Lime, které se nachází v Praze na rozhraní Vinohrad a Žižkova. „Kdybychom měli takové příznivé podmínky, ztratili bychom motivaci snažit se to dělat lépe, která byla určitě tím hlavním faktorem úspěchu. Náš podnik stojí na neobvyklém místě, neměli jsme žádný aktivní marketing, přesto si nás zákazníci našli. A nejdůležitější je, že se vraceli. Chutná jim u nás. Takže poctivé jídlo stojí za tím vším,“ říká Tra My Nguyenová.
„Člověk by si řekl, že takový obchod s vínem je o tom vyskládat do vitríny vína a postavit za bar obsluhu, ale s takovou by daleko nedošel. V tomto byznyse děláme již deset let a zatím jsme se ani nedotkli limitu. Pořád je co zlepšovat, zdokonalovat, přinášet. Proto já říkám – neusnout na vavřínech,“ prozrazuje Hana Průšová tajemství úspěchu. „A samozřejmě dělat věci naplno. Lidé poznají, že to děláte s nadšením a srdcem, vycítí to, dýchne to na ně a vrátí vám to.“ Vína srdcem zjevně nemají svůj název jen tak pro nic za nic.
Pandemii jsme ‚přežili‘ díky tomu, že jsme nepřestali vařit. Pracovalo se jako každý jiný den.
„Pandemie byla pro nás i pro ostatní podniky zkouškou. My jakožto retail jsme měli tu výhodu, že naše obchody byly s určitými opatřeními otevřeny. I nám ale spolupráce s Woltem přinesla spoustu nových zákazníků, protože lidé přeci jenom z vlastní zodpovědnosti raději zůstávali doma. A proto byl Wolt v této době skvělým řešením jak pro ně, tak samozřejmě pro nás. Troufám si říci, že byl vlastně velkým pomocníkem po dobu celé pandemie,“ vrací se majitelka obchodů s vínem k nelehkému období.
„Bez Woltu by v době pandemie náš podnik buď skončil, nebo by si velmi těžce hledal cestu k zákazníkovi,“ je přesvědčená Blanka z Pokecz. „Takhle jsme už prakticky nemuseli nic víc udělat a podnik to zvládl.“
„Nespočet zákazníků si náš našel přes Wolt a za to jsme vděčni,“ říká majitelka Chilli & Lime. „Pandemii jsme ‚přežili‘ díky tomu, že jsme nepřestali vařit. Pracovalo se jako každý jiný den. Naštěstí jsme přes Wolt měli svou základnu zákazníků, kteří nás podporovali, a díky Woltu se k nim naše jídlo snadno dostalo,“ věří.
„I pro nás byl loňský rok náročným obdobím, stejně jako pro všechny,“ přiznává Sofia z 99flowers. „Farmy teď produkují méně květin a jejich ceny tak rostou. Snažíme se tedy udržet rovnováhu a věnujeme hodně času tomu, abychom pro zákazníky vybrali ty nejkrásnější a nejzajímavější květy na trhu, a to stále za dostupné ceny,“ vysvětluje. „Speciálně pro Wolt jsme vytvořili taky nabídku mono kytic, jako jsou například prémiové tulipány nebo pivoňkové růže. Vždy vybíráme nestandardní druhy a variace květin, aby kytka působila zajímavě,“ dodává.
Partnerství s Woltem kladně hodnotí i Líba Drdáková. „Spolupráce je báječná, bezproblémová, rychlá. Sama osobně jejich služby hojně využívám. Díky Woltu máme nové zákazníky a dá se říci, že jsou jiní než naši stávající. Přes Wolt řeší spíše rychlé dárky, protože u nás jich máme dost, a to i unisexové. Hodně se prodává KOMBE, bytové vůně, naše kolekce a základní péče od Whamisy. Máme ale i pravidelné zákazníky, se kterými jsem mluvila osobně, a ty baví, že si něco objednají a mají zboží do hodinky. To je přeci skvělé,“ pochvaluje si. Úspěch má mnoho podob. Pro tyto podnikatelky jsou úspěchem nejen vydělané peníze, ale to, když do byznysu mohou dát kus srdce. A když to pak lidé poznají.
Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Wolt.