Cena pro nejinspirativnější učitele Česka Global Teacher Prize Czech Republic vstupuje už do svého osmého ročníku. Za tu dobu jí prošly stovky účastníků, kteří se setkávají i nadále a vzájemně si vyměňují zkušenosti. Co se během loňského roku naučili nového a na čem by chtěli do budoucna ještě zapracovat? Například ještě více zapojit asistenty pedagoga do výuky nebo se zaměřit i na svůj vlastní wellbeing.
Roman Göttlicher, střední odborná škola ve Frýdku-Místku
Co jste se v loňském roce naučil nového?
Loni jsem se toho naučil opravdu hodně, konkrétně třeba jak zvládnout „imposter syndrome“ a jak z toho čerpat dále. Jak mluvit před velkým publikem a překonat nervozitu. Jak pomáhat žákům nacházet vnitřní motivaci a překonávat ambivalence pomocí motivačních rozhovorů nebo jaké mám úžasné vedení, kolegy a žáky na své škole. V neposlední řadě také to, že vše je cesta, takže slovíčko „naučil“ bych raději změnil na „učil“.
Na čem chcete do budoucna zapracovat?
Určitě na budování dobrých a pevných vztahů s žáky, kolegy a rodiči. To mi přijde čím dál více jako klíčový dílek do pedagogického puzzle. Zaměřit se chci více také na podporu žáků s psychickými problémy nebo kolegů ohrožených syndromem vyhoření. A také na to, jak efektivně a časově únosně hodnotit odpovědi žáků v badatelských lekcích.
Markéta Mylková, ZŠ Krnov
Co jste se v loňském roce naučila nového?
Není toho moc, ani málo. Nejvíce jsem se posunula ve svém vnitřním nastavení. Naučila jsem se opustit svou komfortní zónu tak, aby to pro mě nebyl jen stres, ale i radost. Také lépe hospodařím s časem. Okusila jsem možnosti AI. Napadá mě, jak ji využít v hodinách, ale zatím nejsem přesvědčena, že ji chci do hodin zavést.
Na čem chcete do budoucna zapracovat?
Profesně chci posílit tři oblasti. Určitě budu posilovat své mentorské dovednosti. Ráda bych kolegům vytvořila bezpečné podmínky pro jejich rozvoj, neboť jsem přesvědčena, že jejich učení a vzájemná spolupráce má pozitivní dopad na žáky. Prohloubím si principy komunikace a získám nástroje k řešení situací tak, abych je mohla praktikovat ve svých hodinách, ale také šířit po škole. Věřím, že kvalita vztahů se do učení propisuje a ovlivňuje ho. Na jaře 2024 mě čeká výcvik směřovaný tímto směrem. Pod lektorským vedením prohloubím, zreflektuji praxi a vyzkouším nové prvky formativního přístupu. Na všechno vzdělávání se těším. Potkám další lidi, mohu se inspirovat, reflektovat a sdílet.
Jana Šenkyříková, ZŠ Angel
Co jste se v loňském roce naučila nového?
Dokončila jsem roční kurz pro facilitátory/ky reflektivní metody Wanda a od září pořádám pravidelná Wanda setkávání v naší škole. Objevila jsem nový systém pro vyhodnocování žákovského učení – Taxonomii SOLO. Využívám ji nově s dětmi ve 3. ročníku. Užívám si, když děti pomocí taxonomie SOLO pojmenují, co vědí a vyhodnocují, co a jak ještě potřebují, aby učivu porozuměly do hloubky. Učím se s nimi, učím se, jak jim nejlépe pomoci, aby u nich mohlo dojít k hloubkovému učení. Seznámila jsem se s divadlem Kamishibai, podařilo se mi pracovat touto formou s dětmi i s dospělými.
Vloni jsem měla možnost absolvovat kurz pro facilitátory metody Wanda. Jde o metodu, která umožňuje analyzovat a reflektovat pedagogickou praxi v rámci skupiny. Od září pořádám pravidelně ve škole Wanda session. Také jsem objevila nový systém pro vyhodnocování žákovského učení – Taxonomii SOLO, který využívám s dětmi ve třetím ročníku. Užívám si, když děti s jeho pomocí pojmenují, co už vědí a zároveň vyhodnocují, co a jak ještě potřebují k tomu, aby učivu porozuměly do hloubky. A já se učím s nimi.
Na čem chcete do budoucna zapracovat?
Stále pracuji na tom, abych učení dávala ještě více do rukou dětem. Pokouším se o stavbu takových vyučovacích jednotek, při nichž jsou děti majiteli svého učení od počátku při formulaci cíle, přes tvůrčí a aktivní práci, až po reflexi svého učení. Zároveň hledám co nejužitečnější zapojení asistenta ve výuce. Máme nějaké formy práce, které jsou účinné, ale snažíme se zařazovat i nové způsoby, aby nás společné působení navíc posouvalo a bavilo.
Magdalena Málková, Nový PORG
Co jste se v loňském roce naučila nového?
Loni jsem se naučila víc hlídat své hranice a rozlišovat mezi osobním a pracovním životem. Nastavila jsem si svůj osobní prostor, do kterého nepouštím práci. Nedaří se mi to zatím vždy, ale po letech jsem začala. A je to dobré, musím říct. Loni jsem si víc než kdy jindy připomněla i to, jak důležité je vyučovat lidskosti a člověčenství. Že znalosti samy o sobě rozhodně nestačí, že musí jít ruku v ruce s dovednostmi. A to, že je žák člověkem, je mnohem důležitější než to, že je premiantem.
Na čem chcete zapracovat?
Na tom, v čem jsem loni začala - na hlídání si svých hranic, na osobním wellbeingu, ale také na rozvoji vztahů nejen ve třídě, ale i v širším měřítku. I letos budu dále pracovat na rozdělané učebnici Člověk a jeho svět, kterou pojímáme úplně jinak než výčet letopočtů a dat a která – doufám – bude prospěšná učitelům prvního stupně.
Barbora Bitomská, Mendelovo gymnázium Opava
Co jste se v loňském roce naučila nového?
Nevím, jestli naučila, ale snažím se krok po kroku o to, abych sestavila většinu hodin tak, aby z velké části pracovali, tvořili a zkoumali samotní studenti.
Na čem chcete do budoucna zapracovat?
Své úsilí chci soustředit na udržování inspirativního a podpůrného prostředí ve třídě, kde se studenti cítí povzbuzeni k aktivnímu zkoumání, myšlení mimo běžné mantinely a rozvoji své jedinečné kreativity.
Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected].
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.