Enfant terrible české pedagogické scény Robert Čapek napsal novou knihu s názvem Uč jako umělec. Vypadá jinak než obvyklé didaktické příručky se strohou korporátní grafikou. Malá publikace o velkých vzdělávacích myšlenkách, jak stojí v podtitulu, se tváří jako kniha kouzel: obálka s ornamenty, velká písmena, obrázky.
Kdyby se zvídavý učitel chtěl učit čarovat jen z ní, našel by dostatek magických formulí. Pořídit si ji může i rodič, který chce porozumět extravagantnímu učiteli svého dítěte nebo naopak rozhýbat učitele poněkud zkostnatělého. Tomu knihu lze věnovat jako dárek za vysvědčení.
Čapek na to jde takticky – vytvořil v knize postavu kámoše Pavla, vyhořelého učitele, kterému autor vysvětluje, jak může svou situaci z černé proměnit na růžovou. „Je to hračka!” říká. Což samozřejmě není pravda, ale dá se to odpustit, protože pokud by přerod líčil jako příliš těžký, nikoho by nenalákal. Je to postaveno na stejném principu jako Čapkova značka „líný učitel”. Kdo se naučí učit, nadře se pak méně, to je to poselství. A optimistovi, který věří, že se to naučit dá, učení půjde lépe než skeptikovi.
„Autorovo alter ego je tak trochu antičapek, je milé a vstřícné,” říká ředitel základní školy v Lázních Bělohrad Jaroslav Jirásko. Knihu vychválil ve facebookové skupině Učitelé+, kde má Čapek už nějaký čásek „ban” za příliš ostrý jazyk. „Nejlepší, co jsem od něj četl,“ říká Jirásko.
Příspěvek dostal 350 + lajků a naskákalo pod něj 170 + komentářů, ve kterých se sváděla o Čapka bitva. Někteří knihu bojkotují z principu, jiní říkají, že knihu můžou, autora nemusí. Někteří kladou otázku: může být hulvát dobrým didaktikem? Káže vodu, a pije víno, říkají roztrpčeně. Anebo je jeho nevychovanost součástí taktiky, jak změnit české vzdělávání?
Jaké jsou Čapkovy teze rozdělené do kapitol?
Robert Čapek už roky působí spíš jako lektor – učitel učitelů – než aktivní učitel. Do vzdělávacího systému vstoupil přes vychovatelství a to, že miluje zážitkovou pedagogiku, s tím prý souvisí. Učil na všech stupních i druzích škol (a velmi rád na učňáku). Vystudoval i psychologii – a jemným a citlivým psychologem je zejména ve vztahu k žákům. Zato učitele nešetří a zahrnuje je sarkasmem svého metalového naturelu (miluje metal a fotbal). Pranýřuje je za to, že učí frontálně a dávají žákům špatné známky, zatímco by je měli dát sami sobě, protože pětka je jejich vizitkou, tvrdí. A tak dále, nebere si servítky.
Ale už to také není, co bývalo, říkají na jeho obranu někteří účastníci jeho kurzů, kteří se ho ve výše zmíněné debatě zastali. Čapek postupem času obrušuje hrany. Asi pochopil, že tak jako žáci potřebují pro učení pozitivní emoce a bezpečnou atmosféru, stejné je to i pro učitele.
Každopádně, autor ke knize není přibalen, a lze si tak osvojit jeho myšlenky, aniž by člověk musel spolknout i jeho manýry. Čapkova propagace moderní didaktiky je opravdu neúnavná a zápal pro ni nakažlivý. Kniha vyzařuje radost ze života, radost z učení.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.