Fotograf Tono Stano se proslavil především svými černobílými snímky a zaměřením na krásu ženského těla. Jeho nová výstava, kterou od čtvrtka hostí holešovická Trafo Gallery, ale nečekaně kombinuje fotografii s abstraktním uměním. Série s názvem Brusel vznikla neobvyklým způsobem: modelka totiž při malbě fungovala jako lidský štětec. „Došel jsem k tomu, že nic lepšího než žena neexistuje,“ říká Stano v rozhovoru pro Heroine.cz.
Návštěvníky výstavy možná může překvapit, jak velkou část cyklu tvoří obrazy na plátně. Proč jste se rozhodl svou fotografickou tvorbu rozšířit o malbu?
Než jsem začal studovat na střední škole, výhradně jsem maloval a kreslil. Až během studií jsem se náhodou začal zabývat fotografií. Výtvarné umění ale dělám pořád, jenom svoje díla nevystavuju. Malba je pro lidstvo základem, který nikdy nezmizí. Je to svoboda a také určitý druh komunikace, jako třeba mluvení a psaní. V současnosti žijeme téměř ve světě science fiction, ale musíme si zachovat také vnitřní divokost. Sama fotografie je ostatně malba světlem. Cyklus Brusel vznikl velmi volně: sám se plátna vlastně vůbec nedotýkám. Modelce jsem dal instrukce, ale neovládal jsem ji. Byl jsem v tomto případě spíš choreograf, zatímco ona tanečnicí.
Maloval jste prostřednictvím své modelky. Jak série vznikala?
Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!