přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Musí to být tenhle brouk! Jak vypadá logická olympiáda, která prozkoušela 94 657 dětí

Během prvního listopadového víkendu skončilo krajské kolo logické olympiády. Letos se do soutěže přihlásilo rekordních 94 657 dětí. Jak vlastně soutěž probíhá? 

„Tohle je jasný! Tyhle čísla jdou nahoru a tyhle jsou pořád stejné, odpověď je tahle."Foto: Kateřina Lánská

„Tady se ten brouk dívá támhle, tady se otočí sem, tady zase dál. Tenhle brouk se dívá zase sem, pak sem a pak sem. A tady se dívá sem, pak sem a tady se teda musí dívat sem. Takže je to tohle řešení.“ Tu neděli jsme seděly s dcerou na gauči, ona před sebou měla notebook a vyplňovala svou první logickou olympiádu. Vlastně první jakoukoliv olympiádu, vždyť sotva nastoupila do první třídy. Na vyplnění měla zhruba týden a připojit se děti mohly kdykoliv odkudkoliv. Jedinou podmínkou bylo, že když už se připojí, musí test vyplnit najednou. Nikam neodbíhat, nepřerušovat. 

Dcera byla jednou z přesně 94 657 chlapců a děvčat, kteří si lámali hlavu nad úlohami olympiády, kterou připravuje organizace Mensa. Už loni se do ní přihlásilo více než sedmdesát tisíc dětí, letošek je však absolutním rekordem. „Počet soutěžících se nám každoročně zvyšuje, je ale pravda, že tak velký skok – zhruba dvacet tisíc účastníků oproti loňskému roku – jsme nečekali. Věříme, že je to tím, že se Logická olympiáda dostává do čím dál většího povědomí a přihlašují se nám do ní celé třídy a školy, prostě i děti, které si chtějí neobvyklé úkoly jen vyzkoušet,“ říká její koordinátorka Lucie Měchurová. 

25 úkolů za 20 minut

To byl i případ dcery. Tenhle typ úloh ji baví a já tak stále hledám zajímavé úkoly, které by ji zaujaly. Logická olympiáda slibovala vítané zpestření neděle. „Tohle je jasný! Tyhle čísla jdou nahoru a tyhle jsou pořád stejné, odpověď je tahle,“ klikla na jedno z nabízených řešení a pak na políčko „pokračovat”. U další se zase naopak zarazila. „Ha! To je záludný!“

Test není založen na žádných naučených znalostech. Jeho cílem je zjistit, jak se děti dokáží přizpůsobit novým, neobvyklým úlohám, se kterými se obvykle v rámci výuky nesetkávají. Jde tedy především o schopnost samostatného uvažování a pohotového rozhodování při pohledu na neznámý úkol.

Vyplnit musela 25 úkolů, na které měla dvacet minut. Starší děti pak měly na test až 35 minut. Kategorií je celkem šest, začínají už u dětí z mateřských škol přes prvňáky, druháky, žáky 3. až 5. tříd až k žákům druhého stupně a středoškolákům. 

„Test není založen na žádných naučených znalostech. Jeho cílem je zjistit, jak se děti dokáží přizpůsobit novým, neobvyklým úlohám, se kterými se obvykle v rámci výuky nesetkávají. Jde tedy především o schopnost samostatného uvažování a pohotového rozhodování při pohledu na neznámý úkol. Úlohy jsou čistě logické, mají různé principy,“ popisuje Lucie Měchurová. Více říct nechce, Mensa si svá zadání chrání. Nicméně pro představu zveřejnili několik ukázkových úloh z každé kategorie. 

Správné a špatné odpovědi

Dceři trvala zábava jen dvacet minut, přičemž u poloviny úloh mi vysvětlovala, jak k výsledkům došla. Padesát dětí z každé starší kategorie, tedy žáků od třetích tříd a výše, minulý víkend absolvovalo krajská kola a ty nejlepší čeká 28. listopadu finále. Mladší kategorie a ti, kteří nepostoupili, mají k dispozici jen třířádkový výsledek svého dítěte, který najdou po přihlášení na stránkách logické olympiády. 

„Někteří rodiče jsou interpretací výsledků občas zklamaní, očekávají spíše údaj, kolik mělo dítě dobrých a kolik špatných odpovědí, ale vzhledem k tomu, že jsou otázky různě bodované, není tento ukazatel nijak vypovídající,“ říká Lucie Měchurová. Záleží také jen na správných a špatných odpovědích, ne na rychlosti vyplnění. Výsledek tvoří vlastně jen dvě věty: rozpětí pořadí, na kterém se dítě umístilo v kraji a v republice a výsledný percentil. „To znamená, kolik dětí stejné věkové kategorie dopadlo hůře než oni, což vypovídající je,“ dodává. 

Nicméně není vyloučené, že se v budoucnu budou organizovat krajská kola i pro menší děti. Zatím tomu brání praktické problémy. Zorganizovat takovou akci je poměrně náročné a i pro děti je to velká změna a nové prostředí, což může být problém. Určitě by se to nestihlo v jeden den a navíc jsou tyto děti ještě hodně malé na to, aby zvládly celé dopoledne samy v tak obrovském množství cizích lidí,“ říká Lucie Měchurová. Zároveň ale dodává, že letos se organizovala také pilotní okresní kola pro mateřské školy, která probíhala v několika školách. „Jedná se ale spíše o komornější akce přizpůsobené tomuto věku. Není vyloučené, že do budoucna budeme tuto aktivitu rozšiřovat, záleží na možnostech spolupráce s dalšími subjekty a také na množství dobrovolníků, kteří se celé této akci věnují,“ dodává Lucie Měchurová. 

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s