přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Nejlepší manažerky jsou ženy po mateřské

18. květen 2020
16 119

„Mámy, které se vracejí do práce, mají výborný time management, když objeví problém, hned se vydají odstranit příčinu, a jsou odpovědné. Navíc mají chuť v podnikání něco dokázat,“ říká Zuzana Králiková, která vyhledává nové franšízanty do Partners.

„K financím mě přivedl jachting. Táta lodě staví, já na nich dřív závodila a taky trénovala malé děti. Než jsem kolegovi, který už v Partners pracoval, kývla, uběhly tři roky. Lhala bych, kdybych říkala, že jsem před pracovním pohovorem neměla smíšené pocity. Finanční poradenství pořád nemá v Česku takovou pověst jako za Západě. A to bylo zhruba všechno, co jsem o finančním plánování věděla. S poradcem jsem se potkala jednou, když jsem potřebovala hypotéku.“ Přesto Zuzana Králiková na pracovní nabídku nakonec kývla, skončila jako projektová manažerka velké sítě fitness center a nastoupila do Partners jako osoba zodpovědná za vyhledávání nových zájemců o finančněporadenské franšízy. Co ji přesvědčilo? Možnost vidět okamžitě výsledky své práce, minimum byrokracie a flexibilní pracovní doba. „A taky Pavel, kolega z jachtingu…,“ dodává s úsměvem.

Foto: Foto archiv IP

Proč už nechci být bankéřkou?

Iva Papíková
franšízantka, bývalá pojišťovací poradkyně v ČSOB ředitelka bankovní pobočky

Pro vlastní franšízu jsem se rozhodla, protože jsem chtěla vybudovat něco svého. Místo, kde bude, na rozdíl od bankovní pobočky, na prvním místě klient. V mém předchozím působišti šlo primárně o plnění plánů a prodej produktů dané banky. Že to tak je, mi ale došlo, až když jsem z banky odešla a utekla z korporátní bubliny.

Stejně zásadní je pro mě i možnost dosáhnout na výrazně vyšší finanční ohodnocení a zažít úspěch, když se mi daří. Prostě si užít zaslouženou odměnu za to, že klienty provádíme jejich finančním životem, pomáháme jim bohatnout a šetříme tam, kde to má největší smysl. Už nechci klientům za každou cenu prodávat produkty, které nám zrovna někdo seshora přikázal, protože i jeho plány jsou neúprosné. I když není život franšízanta jednoduchý, zatím jsem nezažila den, kdy bych svého rozhodnutí litovala.

To bych do tebe neřekl

Že není finanční poradenství peklo na zemi a že za poradcem, pokud je dobrý, stojí zástupy spokojených klientů začalo Zuzaně docházet až postupně. „Samozřejmě jsem si ale prošla obligátním kolečkem otázek: Takže ty teď budeš dělat pojišťováka? Tohle bych do tebe teda neřekl... a tak dále. Pár měsíců trvalo, než jsem dokázala hrdě říct, co a pro koho dělám. Pokud bych tomu neuvěřila, nikdy bych to nedokázala vysvětlovat lidem, s nimiž se bavím, že by mohli mít vlastní franšízu a že to pro ně je správná volba.“

Vysvětlování je jedna věc, stejně jako Zuzaně, i na potenciální franšízanty a franšízantky nejvíc platí kontakt s řemeslem. „Vždy chci, aby si ze všeho nejdřív vyzkoušeli naši službu jako klienti. Aby pochopili rozdíl mezi nabídkou na přepážce ve spořce a komplexním finančním plánováním napříč finančními institucemi, o nějž usilujeme my. Pokud nebudou sami pokojení, nebo v práci finančního poradce neuvidí smysl, netřeba ztrácet čas.“ Mimochodem, právě ředitelé, respektive ředitelky bankovních poboček jsou podle Zuzany ideální adepti. Mají zkušenosti s financemi, mají klienty a poslední dobou prý taky chuť na změnu. Banky totiž stále víc tlačí na pilu…

Dobrovolná sociální izolace

Proč Zuzana preferuje ředitelky před řediteli? „Muži hledají zkratky. Nejlepší franšízanti jsou ženy po mateřské. Jsou to skvělé manažerky, mají výborný time management, když objeví problém, hned se vydají odstranit příčinu, a jsou odpovědné. Navíc mají chuť v podnikání něco dokázat. Jako svobodná matka jsem sedm let vychovávala dceru, a tak vím, že mateřská je vlastně nedobrovolná sociální izolace. My ženám nabídneme časovou flexibilitu a komplexní servis, oni nám nasazení v prvních letech. Když se franšíza rozjede a máte v ní správné lidi, může po několika letech fungovat prakticky nezávisle. Na vás pak je, jestli se budete věnovat něčemu jinému, nebo si otevřete další pobočky v okolních městech.

Foto: Foto archiv MK

Jak se mi daří skloubit podnikání s rodinou?

Marcela Kutláková, EFA
franšízantka

Synové jsou už větší, mají své zájmy a koníčky, tak je to snazší než dřív. Dřív bych to bez pomoci manžela, který mému podnikání fandí už devět let, nezvládla. Pokud máte oporu, parťáka, jde to vlastně docela snadno.

Maminka je ale jen jedna, proto si od doby, co jsem se vrátila do práce, striktně plánuju diář a šetřím v něm čas na chvíle s rodinou, kdy nic pracovního neřeším. I proto dokážu být v práci efektivnější než mužští kolegové, s nimiž se setkávám. A odpovědnější a realističtější.

Muži-podnikatelé mají větší tendenci riskovat. Mně stačí ke spokojenosti míň, a tak se nepouštím po hlavě do projektů, kde nevidím jasné světlo na konci tunelu. Úspěšných podnikatelek je čím dál víc, to je skvělá zpráva. Když jsem to zvládla já, zvládnete to i vy. Uvidíte, že rodina bude pyšná, jak skvěle zvládáte obě své role skloubit.

Zajímá mě, jestli jsou předchozí zkušenosti z financí nutností. Zuzana odpovídá, že pomáhají při startu, ale nejsou. Mnohem důležitější je manažerská praxe. „Povědomí o finančních produktech a plánování člověka naučíme relativně rychle. Vést lidi, vybrat si ty pravé a motivovat je, ale franšízant musí umět hned od startu.“ Ideální jsou kromě bankéřů třeba majitelé realitních kanceláří nebo manažeři a manažerky unavení korporátním molochem.

Než si budoucí franšízant otevřete vlastní franšízovou pobočku, uběhnou podle Zuzany zhruba čtyři měsíce. Zájemce si v mezičase shání zaměstnance a vzdělává se a může si začít budovat klientské portfolio a vydělávat první peníze. „Každý, kdo se chce postavit na vlastní nohy, musí počítat s tím, že se všechno nerozjede ze dne na den. Proto je důležité mít připravenou finanční rezervu nejen na překlenutí prvních měsíců, ale taky na vybudování pobočky. Celkem zhruba jeden a půl milionu. Milion zájemci půjčíme my, minimální částka pro rozjezd podnikání je tedy půl milionu.“

Za vodou

Jak rychle se peníze začnou vracet? „Abyste slušně zajistil sebe a dva koncipienty a dva obchodníky, potřebujete zhruba dvacet klientů měsíčně. To je začátek. Po pěti letech jste si schopní vybudovat portfolio dvou tisíc klientů, z nich vám každý měsíc chodí pasivní příjem za investice nebo pojištění. Vy si tak přijdete na stovky tisíc měsíčně.“ Zní to lákavé. Proč tedy nemá Zuzana franšízu sama? „Dřív by mě to ani nenapadlo. Teď už o tom přemýšlím a hledám vhodného parťáka. Uvidíme.“

Popup se zavře za 8s