přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

11 signálů, že máte nadané dítě

Jsou zvláštní. Hodně toho ví, zajímají se o další souvislosti, ale nezapadají do kolektivu. Vyrušují, vykřikují, na všechno mají odpověď, nebo naopak sedí sami a s nikým se nebaví. Mimoni. Einsteinové. Říká se jim různě, po odborném vyšetření může zaznít přímo "diagnóza": nadané dítě. Jak ho poznáte?

  1. Ptá se, leckdy dost originálně

Nadané dítě zajímají souvislosti, jeho myšlení je široce rozvětvené, takzvaně divergentní. Potřebuje chápat celek (a taky smysl činnosti, kterou provádí).

  1. Nesnáší učení se nazpaměť, i když má paměť výbornou

Rutina a opakování jsou jeho mentální zabijáci. V případě, že ho konkrétní téma zajímá, překvapí svými znalostmi. Ale opanuje-li jeho mysl nuda a jednotvárnost, nenacpe do něj učitel ani slovo navíc.

  1. Rychle se učí nové věci, ale pořád neví, jak zapadnout do kolektivu. Má problém s dodržováním pravidel

V každém kolektivu vybočuje. V lepším případě je z něj kápo třídy, oblíbenec dětí i učitelů. V tom horším padá do nepříjemností, může být agresorem nebo obětí šikany. Nejvíce ohroženy jsou nadané dívky a jedinci s takzvanou dvojí výjimečností (tzn. kombinace nadání a specifických poruch učení).

  1. Umí se velice dobře soustředit, ale pokud už má svou potřebu vědění nasycenou, nedotahuje věci do konce

Z jednoho prostého důvodu - protože už vše nové pochopilo, nemá potřebu dokončovat věc jen proto, že se to "má".

  1. Zcela zásadní pro něj je ZÁJEM

Pokud ho člověk, věc, činnost zajímá, dosahuje výjimečných výsledků. Pokud ho nezajímá, změní se jeho chování. Zdá se, jakoby se pan Jekyll proměnil v dr. Hydea.

  1. Je tělesně neklidné, pohybuje se, má výraznou gestikulaci

Jeho gesta mohou na ostatní působit agresivně, jeho neklid může rušit spolužáky i učitele.

  1. Je neklidné i psychicky. Neumí odpočívat, zklidnit se, mívá potíže se spánkem. Ve škole bývá unavené

Jeho mysl je neustále přetížená. Mozek jede na plné obrátky, zčásti i proto, že nadané dítě hůře zvládá blokování nedůležitých podnětů a myšlenek.

  1. Frontální výuka je pro něj zcela nevhodná, naopak při činnostních aktivitách a samostatné práci prokáže nadprůměrný výkon

Rádo dělá více věcí najednou, miluje ten pocit, kdy mu mozek pracuje naplno.

    9.   Má bohatou fantazii.

V řeči používá metafory, nápaditě asociuje, umí poutavě vyprávět neobvyklé příběhy, skládá básně nebo písničky.

10.   Ostře vnímá nespravedlnost, šikanující chování a nedodržování pravidel

Respektuje ostatní a očekává od nich totéž. S lidmi opačných vlastností se konfrontuje a odmítá je stejně jako formální autority.

  1. Je perfekcionista a má křehké sebevědomí

Nadané dítě uvnitř ví, že je jiné a má pocit, že selhává intelektově i sociálně. Spolužáci mu nerozumí, on nerozumí jim. Pocit samoty a odcizení může vést až k sociální a školní fobii. Je potřeba naučit je práci s emocemi a psychohygieně. Prospívá jim pozitivní a respektující prostředí, vztahy plné důvěry, svobody a upřímnosti.

 

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s