Jsou zvláštní. Hodně toho ví, zajímají se o další souvislosti, ale nezapadají do kolektivu. Vyrušují, vykřikují, na všechno mají odpověď, nebo naopak sedí sami a s nikým se nebaví. Mimoni. Einsteinové. Říká se jim různě, po odborném vyšetření může zaznít přímo "diagnóza": nadané dítě. Jak ho poznáte?
Nadané dítě zajímají souvislosti, jeho myšlení je široce rozvětvené, takzvaně divergentní. Potřebuje chápat celek (a taky smysl činnosti, kterou provádí).
Rutina a opakování jsou jeho mentální zabijáci. V případě, že ho konkrétní téma zajímá, překvapí svými znalostmi. Ale opanuje-li jeho mysl nuda a jednotvárnost, nenacpe do něj učitel ani slovo navíc.
V každém kolektivu vybočuje. V lepším případě je z něj kápo třídy, oblíbenec dětí i učitelů. V tom horším padá do nepříjemností, může být agresorem nebo obětí šikany. Nejvíce ohroženy jsou nadané dívky a jedinci s takzvanou dvojí výjimečností (tzn. kombinace nadání a specifických poruch učení).
Z jednoho prostého důvodu - protože už vše nové pochopilo, nemá potřebu dokončovat věc jen proto, že se to "má".
Pokud ho člověk, věc, činnost zajímá, dosahuje výjimečných výsledků. Pokud ho nezajímá, změní se jeho chování. Zdá se, jakoby se pan Jekyll proměnil v dr. Hydea.
Jeho gesta mohou na ostatní působit agresivně, jeho neklid může rušit spolužáky i učitele.
Jeho mysl je neustále přetížená. Mozek jede na plné obrátky, zčásti i proto, že nadané dítě hůře zvládá blokování nedůležitých podnětů a myšlenek.
Rádo dělá více věcí najednou, miluje ten pocit, kdy mu mozek pracuje naplno.
9. Má bohatou fantazii.
V řeči používá metafory, nápaditě asociuje, umí poutavě vyprávět neobvyklé příběhy, skládá básně nebo písničky.
10. Ostře vnímá nespravedlnost, šikanující chování a nedodržování pravidel
Respektuje ostatní a očekává od nich totéž. S lidmi opačných vlastností se konfrontuje a odmítá je stejně jako formální autority.
Nadané dítě uvnitř ví, že je jiné a má pocit, že selhává intelektově i sociálně. Spolužáci mu nerozumí, on nerozumí jim. Pocit samoty a odcizení může vést až k sociální a školní fobii. Je potřeba naučit je práci s emocemi a psychohygieně. Prospívá jim pozitivní a respektující prostředí, vztahy plné důvěry, svobody a upřímnosti.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.