přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Youtuber jako výukový materiál? Děti to baví!

18. prosinec 2017

"Čusky busky, to jsou moje hnusný fusky," loučí se youtuber Hoggy s diváky ve svém videu o tipech, jak zatočit s nespavostí. Leckterý dospělý divák při jeho projevu trpí, ale 788 tisíc odběratelů asi Hoggyho nesleduje z masochistických pohnutek. A najdeme ho i tam, kde bychom ho nečekali - ve školní výuce. 

Hoggy, který působí také jako zpěvák a herec, se proslavil třeba videoseriálem Neumýš gramatyku, kde zábavnou formou upozorňoval na gramatické chyby z internetu.

Toho využívá například Věra Krakovská, učitelka základů společenských věd a českého jazyka na Střední průmyslové škole a Obchodní akademii v Bruntále. "Naše škola je technicky zaměřená, a proto se snažím seznámit žáky s humanitními obory moderní formou," vysvětluje Věra Krakovská. Youtube využívá především při probírání základů psychologie, politologie, práva a filozofie. Krom Hoggyho zužitkuje ve výuce i současnou největší youtuberskou hvězdu Kovyho.

Kovyho videa pouštějí svým svěřencům i další učitelé a učitelky, kteří vnímají potřebu sladit výuku se zájmy dnešních dětí. Jeho vhled do české politické scény či rozbor generačních předsudků zaujme žáky a žákyně rozhodně víc než výklad před tabulí či výsledky parlamentních voleb. A ještě se u toho zasmějí.

Televizní Objektiv už nudí

"V hodinách zeměpisu ráda používám videa, která dětem přiblíží země, o nichž se učíme. Dřív jsem pouštěla cestopisné pořady z České televize, například Objektiv, ale ty už jsou pro žáky trochu nudné," líčí Kateřina Pohanková, učitelka na ZŠ Mandysova v Hradci Králové, důvod, proč i ona plánuje klikat na youtuberské kanály.

Děti vítají akčnější projev, rychlé střihy a vtipné hlášky. Pomalé vyprávění a dlouhé záběry na krajinu pro ně nejsou atraktivní. Navíc youtubeři jsou často jen o pár let starší než jejich cílová skupina, což znamená v pojetí i obsahu videí zásadní rozdíl.

Zeměpis se skejťákem

Například video z Tchaj-wanu očima českého profesionálního skateboardisty Maxima Habance, který ochutnává tamní jídla, u teenagerů zaboduje stoprocentně. Maxima znají například žáci a žákyně ze soukromé ZŠ Ježek bez klece v Brně.

Jedna z jejich učitelek Tereza Mrhálková se často nechává ve výběru sledovaného vést: "Sama bych si totiž některé youtubery nikdy nepustila, proto je dobré nechat vybírat děti. Často své vzory vnímají nekriticky a přejímají jejich názory, proto je potřeba s nimi o tom mluvit. Máme na to prostor v rámci předmětu JáMy, a díky tomu, že spolu máme dobré vztahy, založené na vzájemném respektu, žáci mé názory přijímají."

Tak se dostala i k debatám o videích parkouristy Taryho, která používá jako příklad, kdy nemůžeme věřit všemu, co youtuber řekne nebo udělá. Učí tak děti kritickému myšlení a pomáhá jim vytvořit vlastní názor.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s