Drtivá většina dětí se do školy velmi těší. Mnoho z nich to ale brzy přejde. V dobré škole to ale děti baví. Nejsou hloupé a dělají rády to, co je pro ně dobré. Budou tedy mít rády takovou školu, která se řídí dětskou přirozeností. Jaká to je?
Dobrodružství i ve třídě
Učení jde dětem samo, když je dobrodružné. To neznamená, že se musí odehrávat v džungli. Dobrodružství ve škole znamená experiment, dostat samostatný úkol, postupně objevovat nějaké zákonitosti. Děti v dobré škole nejsou jen nádoby, do kterých někdo lije nějaký obsah. Pod vedením učitele se učí samy.
Jsme tak navyklí na to, že co je užitečné, musí tak trochu i bolet, až zapomínáme, že děti fungují jinak. Nic jim není moc, když je něco opravdu zajímá; ale nuda je nezajímá.
Sněhulák může vypadat i jinak
Generace dětí v zimě ve výtvarné výchově kreslily sněhuláky. Sněhuláci z dětských výtvorů stály pak v zástupech na nástěnkách na chodbě – a svět se zdál přehledný a správný. Maximum vzdoru proti konvencím projevily děti na druhém stupni tak, že sněhuláka postavily na hlavu. Ale postavička ze sněhu nemusí vypadat jen jako klasický sněhulák. Dobrá škola pomáhá dětem rozvíjet jejich fantazii a talenty mimo vyjeté koleje. Učitelé jim tam neříkají takto ale sněhulák nevypadá, Honzíku.
Nestresuje
Základní lidskou potřebou je pocit bezpečí. Pokud má dítě hlad, žízeň a bojí se učitele, mozek přechází do režimu „stres“ a na učení už jaksi nemá pomyšlení, chybí kapacita. Moderní psychologie věrohodně zpochybnila představu, že strach je dobrá motivace k učení. Strachem dítě sice lze k nějakému úkonu přinutit, ale funguje to daleko méně než radost, důvěra a uvolněnost.
Bezpečí je i nebát se chyby
Bezpečná škola znamená škola bez šikany, ale i škola, kde učitelé děti neshazují. Pocit ponížení je jedním z nejsilnějších stresorů. V dobré škole se děti nebojí udělat chybu. Metoda pokus-omyl je součástí každého lidského bádání. A učení je bádání svého druhu.
Do školy se chodí za lidmi
Dobrá škola neklade důraz jen na rozvoj jednotlivého dítěte, uvědomuje si význam komunity. Dává děti dohromady, učí je spolu vycházet, vytvářet týmy, spolupracovat. Komunikovat, hrát fair play, pomáhat si. V průzkumu z roku 2013, který byl součástí kampaně Česko mluví o vzdělávání, se na tom shodli učitelé i neodborníci.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.