Kdo říká, že na školách je mrtvo, nuda a nic zajímavého se tam nedá zažít, nezná školu, která vodí děti na letecký simulátor ve vývojovém centru, do útrob letiště nebo profesionální hasičské stanice. To vše se dá dělat přímo ve vyučování, napadlo Sylvii Schmiedovou, maminku patnáctileté studentky EKO GYMNÁZIA v Brně, která s tím přišla. Nejdřív využívala vlastních kontaktů, pak přizvala další rodiče. A I-Day, jak tomu říkají, rozjeli ve velkém. „Kromě toho, že to je poučné i zábavné, to velmi spojilo kantory s rodiči,“ říká.
Vaše škola otevřela výuku praxi a zapojila do toho rodiče. Co konkrétně to ve vašem případě obnáší?
Během takzvaného I-Day, který jsme začali pořádat, chodíme na exkurze do zajímavých provozů. Byli jsme na letišti, a to dvakrát, pro obrovský zájem. Díky rodiči, který tam pracuje a který nás provedl, jsme viděli věci skryté očím běžného pasažéra. Byli jsme také ve vývojovém centru Honeywellu, kde zase pracuje jiný rodič, podívat se na letecký simulátor, nebo na Kybernetickém polygonu Masarykovy univerzity, tam jsem dřív pracovala já. Na druhou stranu zajímaví lidé chodí k nám do školy. Lektorka Jihomoravského inovačního centra třeba studentům velmi zajímavě povídala o tom, jak blogovat nebo se pohybovat na Instagramu. Měli jsme tu i ředitelku tanečního studia, která sdílela své triky a zkušenosti s marketingem. V daném dni jsme vybrali dvanáct aktivit z různých oblastí. Část akcí probíhá formou workshopů ve škole, část jako exkurze.
Je v Brně a okolí hodně možností, kam se jít podívat?
Přijeďte na návštěvu, Brno je takové české Silicon Valley. Hrozně to tu u nás žije. Máme dvě vývojová centra, jedno je zřízené přímo Jihomoravským krajem, který nám mimochodem hezky vychází vstříc. Náš I-Day je od loňského podzimu součástí projektu kraje KaPoDaV, jež má u žáků podporovat podnikavost. Další vývojové centrum, které tu máme, se zaměřuje na sociální podnikání. Je tu spousta start-upů, technologických firem. Je opravdu kam zajít, koho pozvat.
I-Day získal 3.místo v kategorii Eduina Zoom, která oceňuje projekty podporující podnikavost a zlepšení uplatnění mladých lidí. Porota rozhodla 27.března, přímo na slavnostním vyhlášení výsledků. Eduína je cena založená obecně prospěšnou společností EDUin na podporu inovací ve vzdělávání.
Co na to učitelé?
Líbí se jim to, sami se dozvědí něco nového a vidí studenty jinak než v běžné hodině. Jejich zpětná vazba byla, že se děti při těchto příležitostech chovají jinak, než jak je znají.
Jak nápad vznikl?
Možná tak trochu díky mé bohaté profesní minulosti. Nejdřív jsem využívala pouze svých kontaktů. Jsem vzděláním ekonomka, pracovala jsem pro největšího obchodníka s akciemi, pak jsem musela přebrat po tatínkovi, který onemocněl, rodinnou firmu, rybářství, zabývala jsem se kybernetickou bezpečností, ale i slevovým byznysem na internetu. Takže znám různá prostředí a obohatilo mě to. Když dcera nastoupila na gymnázium, začala jsem škole pomáhat, až jsem se stala součástí vedení. Aktuálně jsem předsedkyní správní rady.
Projevilo se zapojení rodičů do této akce nějak na komunikaci rodiče-škola? Změnila se?
Učitelé si to pochvalují i proto, že to vztahy s rodiči vyladilo, mají najednou ke škole blíž. Je to logické, když spolu sdílíte zážitky, je to pak jiné se bavit i o školních věcech, atmosféra je spíše neformální, přátelská. Důvěřujeme si.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.