přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Vyžeňte děti ven do přírody dřív, než bude pozdě. Tato čísla vás přesvědčí

09. leden 2018

Vezměte děti ven! Není to banalita, ale zcela zásadní věc. A nejde jen o to jít se trochu projít. Zvrátit trend a být s dětmi daleko víc venku se zdá být schůdnou cestou ke štěstí a jedním ze základních pilířů nového přístupu ke vzdělávání.

České děti tráví u televize a počítače v průměru něco mezi  třemi a pěti hodinami denně, podle odhadu různých průzkumů.  A každý třetí kluk v patnácti sedí před obrazovkou víc než šest hodin denně! Klučičí obezita se stává velkým problémem. Roste počet hyperaktivních dětí a dětí konzumujících antidepresiva. Radikálně větší kontakt s přírodou v rodině i ve škole by tuhle epidemii duševního a fyzického neladu zastavil, tvrdí odborníci.

Stále tlustější a nemotornější děti

Podle mezinárodní srovnávací studie HBSC Světové zdravotnické organizace s daty z roku 2014 je každý čtvrtý chlapec a každá osmá dívka ve věku 11–15 let v Česku obézní nebo má nadváhu. Jedná se o závažný nárůst obezity a nadváhy u chlapců, stejný výzkum provedený před 12 lety odhalil tyto potíže jen u každého devátého chlapce a každé šestnácté dívky.

A přítom neklidné a neposedné

Protože v Česku zatím nebyla provedena do statečně rozsáhlá epidemiologická studie, odhadují psychiatři četnost poruchy osobnosti s hyperaktivitou (ADHD) mezi 6–8 % dětí školou povinných, podle údajů z jiných západních, geneticky nám blízkých zemí.

Děti na práškách

Výzkum Českého zdravotnického fóra provedený na vzorku 3 398 dětí z celé České republiky odhalil, že jen antidepresiva s léčebnou látkou Alprazolam u nás bere téměř 4 % dětí ve věku 11–15 let.

Oslabování fyzického a duševního zdraví dětí zajisté nemá jedinou příčinu. Na vině bude pravděpodobně celá kombinace faktorů, jako je kvalita životního prostředí, způsob stravování, množství pohybu, rozvodovost v rodině apod. Velká část lidí, kteří se zabývají tímto tématem, nám však tvrdí, že mezi hlavní podezřelé patří také nedostatek kontaktu s přírodou. Podle nich nám chybí příroda a našim dětem především. Metaforicky řečeno, děti trpí poruchou osobnosti z nedostatku přírody.Petr Daniš - Děti venku v přírodě: ohrožený druh?

Školy to zatím neřeší, a přitom by mohly

Jaké možnosti trávit čas venku dává dětem školní docházka? Z odpovědí dětí a jejich rodičů v rámci výzkumu provedeného Nadací Proměny Karla Komárka vyplývá, že během výuky se ve zkoumaném týdnu dostala ven jen menšina dětí (nejčastěji se jednalo o hřiště, v 8 % případů). Jen o něco málo lepší byla situace o přestávkách. Přestože většina českých škol má na svém pozemku nebo v těsné blízkosti sportoviště, hřiště, zeleň nebo park, málokterá toho využívá. Dvě třetiny českých rodičů se přitom domnívají, že by školy měly do svého venkovního prostředí více investovat.

Seberte děti a jděte s nimi ven!

Zdroje:

Petr Daniš - Děti venku v přírodě: ohrožený druh?

Nadace Proměny Karla Komárka - České děti venku / Reprezentativní výzkum, kde a jak tráví děti svůj čas

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s