Vezměte děti ven! Není to banalita, ale zcela zásadní věc. A nejde jen o to jít se trochu projít. Zvrátit trend a být s dětmi daleko víc venku se zdá být schůdnou cestou ke štěstí a jedním ze základních pilířů nového přístupu ke vzdělávání.
České děti tráví u televize a počítače v průměru něco mezi třemi a pěti hodinami denně, podle odhadu různých průzkumů. A každý třetí kluk v patnácti sedí před obrazovkou víc než šest hodin denně! Klučičí obezita se stává velkým problémem. Roste počet hyperaktivních dětí a dětí konzumujících antidepresiva. Radikálně větší kontakt s přírodou v rodině i ve škole by tuhle epidemii duševního a fyzického neladu zastavil, tvrdí odborníci.
Stále tlustější a nemotornější děti
Podle mezinárodní srovnávací studie HBSC Světové zdravotnické organizace s daty z roku 2014 je každý čtvrtý chlapec a každá osmá dívka ve věku 11–15 let v Česku obézní nebo má nadváhu. Jedná se o závažný nárůst obezity a nadváhy u chlapců, stejný výzkum provedený před 12 lety odhalil tyto potíže jen u každého devátého chlapce a každé šestnácté dívky.
A přítom neklidné a neposedné
Protože v Česku zatím nebyla provedena do statečně rozsáhlá epidemiologická studie, odhadují psychiatři četnost poruchy osobnosti s hyperaktivitou (ADHD) mezi 6–8 % dětí školou povinných, podle údajů z jiných západních, geneticky nám blízkých zemí.
Děti na práškách
Výzkum Českého zdravotnického fóra provedený na vzorku 3 398 dětí z celé České republiky odhalil, že jen antidepresiva s léčebnou látkou Alprazolam u nás bere téměř 4 % dětí ve věku 11–15 let.
Oslabování fyzického a duševního zdraví dětí zajisté nemá jedinou příčinu. Na vině bude pravděpodobně celá kombinace faktorů, jako je kvalita životního prostředí, způsob stravování, množství pohybu, rozvodovost v rodině apod. Velká část lidí, kteří se zabývají tímto tématem, nám však tvrdí, že mezi hlavní podezřelé patří také nedostatek kontaktu s přírodou. Podle nich nám chybí příroda a našim dětem především. Metaforicky řečeno, děti trpí poruchou osobnosti z nedostatku přírody.Petr Daniš - Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
Školy to zatím neřeší, a přitom by mohly
Jaké možnosti trávit čas venku dává dětem školní docházka? Z odpovědí dětí a jejich rodičů v rámci výzkumu provedeného Nadací Proměny Karla Komárka vyplývá, že během výuky se ve zkoumaném týdnu dostala ven jen menšina dětí (nejčastěji se jednalo o hřiště, v 8 % případů). Jen o něco málo lepší byla situace o přestávkách. Přestože většina českých škol má na svém pozemku nebo v těsné blízkosti sportoviště, hřiště, zeleň nebo park, málokterá toho využívá. Dvě třetiny českých rodičů se přitom domnívají, že by školy měly do svého venkovního prostředí více investovat.
Seberte děti a jděte s nimi ven!
Zdroje:
Petr Daniš - Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
Nadace Proměny Karla Komárka - České děti venku / Reprezentativní výzkum, kde a jak tráví děti svůj čas
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.