Mezi podnikajícími osobami v Česku jsou dvě třetiny mužů a třetina žen. Doménou mužů je průmysl, doménou žen pak služby a maloobchod. Jaké překážky musejí české podnikatelky překonávat a co by jim pomohlo? Proč covid zasáhl víc podnikání žen než mužů a co bychom si z období lockdownu mohli přenést do budoucnosti? O tom mluvíme s Martinem Lukešem z Katedry podnikání VŠE v Praze.
Jak to s podnikáním žen u nás vypadá?
V České republice podniká přibližně dvakrát více mužů než žen. Rozdíl mezi muži a ženami se v průběhu let mírně zmenšuje, ale zůstává poměrně stabilní. Z našich předchozích výzkumů vyplývá, že ženy si v porovnání s muži většinou méně věří a víc se bojí neúspěchu, což jsou důvody, proč se do podnikání pouštějí méně než muži. Z našich výpočtů také vyplynulo, že podnikatelská sebedůvěra zvyšuje sklon k podnikání až o šest procent.
Ženy také, na rozdíl od mužů, typicky hodnotí svou rodinu jako důležitější než kariéru a začínají s podnikáním s ohledem na aktuální potřeby nebo plány svých blízkých. Častěji než muži pečují o další členy rodiny, zejména děti, případně stárnoucí rodiče. I z toho vyplývá, že často volí takové formy podnikání, které umožňují větší časovou flexibilitu a nejsou tak časově náročné. Proto je u startupů nebo rychle rostoucích firem zapojení žen do nich ještě výrazně nižší než u běžného podnikání. Mezi startupisty tvoří muži kolem 90 procent.
Co se v textu dočtete:
Co k podnikání přivádí muže a ženy? Jsou jejich motivy nějak odlišné?
Nejčastější motivy jsou stejné u mužů i u žen. Nejčastějším je nezávislost, autonomie a potřeba být svým vlastním pánem. Druhým podstatným motivem jsou peníze, kdy vidím šanci si podnikáním vydělat víc než jako zaměstnanec. V pořadí třetí je pak podnikání z nutnosti, kdy se mi nedaří najít práci, nechci být nezaměstnaný, a tak se pustím do podnikání. Pro ženy jsou dále specifické dva důvody. Některé ženy narazí v korporátu na takzvaný skleněný strop, a ačkoliv jsou velmi schopné, už je struktura firmy výš nepustí. V tu chvíli jim podnikání nabízí možnost růstu a seberealizace. A druhým specifickým motivem je potřeba skloubit práci a péči o rodinu. Podnikání přináší větší flexibilitu než zaměstnanecký poměr, a řada žen začíná proto podnikat na rodičovské dovolené nebo těsně po ní.
Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!