Minulý týden měli deváťáci napříč Českem příležitost vyzkoušet si přijímačky nanečisto s testy, které připravil Cermat. Akce měla sloužit jako příležitost k opakování látky a získání sebevědomí. To se ale nepovedlo, leckdo měl mnohem méně bodů, než čekal, a žáci i učitelé nyní řeší, co dál. Mají důvody k panice?
„Nevím, jakým způsobem Cermat zkušební otázky vybírá, ale tohle se nepovedlo, proklatě těžké to opravdu bylo. Vybraly se úlohy z minulých let. Klíčem asi bylo v tématu vzít vždy tu nejobtížnější,“ píše učitel matematiky ze ZŠ Baška u Frýdku-Místku Tomáš Chrobák ve svém textu pro EDUin.cz a označuje přijímačky nanečisto za „popravu“. „Děti z tříd mých kolegů různě po republice, i ty, které podporuji v přípravě ve Frýdku-Místku, přišly skoro s pláčem, jak těžké to bylo. Ještě večer po testu se mi zaplnila e-mailová schránka novými žádostmi o doučování. K tomu to mimo jiné povede.“
A učitelé z dalších měst mu na sociálních sítích dávají za pravdu. Zdá se, že po loňských přijímačkách, kdy byly testy naopak vyhodnoceny jako lehké a na některých školách se muselo mezi uchazeči losovat, Cermat letos přitvrdil. „Někteří žáci, kteří původně zvažovali všechny přihlášky na SŠ s maturitou, přemýšlí o tzv. ‚záchranném‘ učňovském oboru. Tedy na testy půjdou, ale moc si nevěří. Prostě to půjdou zkusit. Ta matika je nemile překvapila,“ popisuje učitelka Marcela. „Žáci říkali, že to bylo opravdu těžké. Třeba žák, který standardně získává z různých testů nad 35 bodů, měl tady jen 22. Všechny vyděsila soustava rovnic. Někteří říkali, že byli ve stresu, takže dělali úplně hloupé chyby. Po testu se mi odhlásili dva žáci z přípravy na přijímačky, protože si zvolí jen učňovské obory. Za mě byly některé úlohy těžší, některé lehčí, ale je fakt, že ten časový tlak na řešení byl velký,“ souhlasí s ní kolegyně Michaela. Obě dámy učí deváťáky na běžných základních školách.
Jak ale říká i psychometrik Hynek Cígler z Masarykovy univerzity v Brně, to, jak uspěl každý jeden deváťák v přijímačkách nanečisto v lednu neříká nic o tom, jak se mu bude dařit v dubnu. „To, že se někomu subjektivně testy nepovedly, neznamená, že se mu nepovedou i ostré testy. Je zde ještě spousta času na přípravu, testový výsledek je ovlivněný náhodnou chybou měření (která je opravdu velká), a pořád záleží na výkonu ostatních uchazečů. A o tom zatím nevíte, jaký byl,“ uklidňuje.
Je potřeba si uvědomit, že testy u přijímacích zkoušek mají funkci rozřazovací. Nedávalo by proto smysl, aby je všichni napsali na sto procent. Už v dřívějším rozhovoru pro Heroine.cz proto Hynek Cígler uvedl: „Pokud teď někdo pociťuje paniku, tak by ho mohlo trochu uklidnit, že na tom vlastně nezáleží, protože jeho dítě se v testech srovnává s ostatními. Na čem záleží, je závěrečné pořadí uchazečů. Je jedno, jestli teď napíšu test na 50 procent a normálně bych měl 70 procent, když ostatní na tom budou stejně.“
Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!