přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Saša Uhlová: Asistent pedagoga je skvělý vynález

Syn novinářky Saši Uhlové Hynek chodil nejdříve do speciální základní školy, od 6.třídy přešel na běžnou školu a bylo jasné, že bude potřebovat asistentku. Dostal mladou, sympatickou ženu.

Co bylo na asistentce sympatické?

Byla velmi tolerantní a otevřená, uměla ho pozitivně motivovat. Bylo ale dost jasné, že tam nebude dlouho. Ráda zkoušela nové věci a různá zaměstnání. V průběhu roku pak odjela studovat do zahraničí. Ani druhá asistentka nebyla špatná, ale samotná změna hrála trochu proti ní. Hynek si mezitím zvykl na mimořádně otevřenou osobnost. V novém školním roce teď dostal novou, v pořadí už třetí asistentku.

Asistent má podle Vás dodávat dítěti pocit bezpečí, nebo je hlavní pomoc s plněním úkolů?

Pocit bezpečí je hrozně důležitý, ale ono to spolu souvisí. Dítě s problémy se ve škole stresuje, protože ví, že má něco udělat, ale neví přesně co a jak. Potřebuje, aby mu někdo pomohl se v tom v klidu vyznat. A to mu dodává pocit bezpečí. Myslím si, že asistent pedagoga je skvělý vynález. Vidím to i z pohledu bývalé učitelky. Mít asistenta by mi bývalo ušetřilo spoustu času.

O inkluzivní školy je velký zájem i ze strany rodičů, jejichž děti žádné poruchy učení nemají. Dětem je tam dobře a to je pro mnoho rodičů to hlavní.

Jakou poruchu učení má Hynek?

Říká se tomu vývojová dysfázie, ale u něj to má trochu jinou podobu, než jak je popsáno v diagnóze. Hynek špatně vyslovuje a píše, ale čte normálně a má normální slovní zásobu. Neumí si ale udělat dobrý zápis.

Bylo těžké najít pro něj školu?

Ano, volala jsem asi do dvaceti a všude bylo plno. Bylo to pro mě velké překvapení. Z médií jsem získala dojem, že školy, které pěstují inkluzi, jsou poloprázdné, a plné jsou ty, kam chodí jen správné děti bez problémů. Ukázalo se, že o inkluzivní školy je velký zájem i ze strany rodičů, jejichž děti žádné poruchy učení nemají. Dětem je tam dobře a to je pro mnoho rodičů to hlavní.

Saša Uhlová je redaktorkou internetového deníku A2larm. Čtyři roky učila na Romské střední škole sociální v Kolíně. Má čtyři syny. 

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s