Brány vysokých škol opouštějí každoročně desítky tisíc absolventů, nicméně soukromé firmy nejásají. Obory, které školy nabízejí, jsou totiž z pohledu soukromého sektoru často zastaralé. Firmy nechtějí čekat, až školství bude reagovat na vývoj nejnovějších technologií, a samy hledají nové cesty.
O co rychleji se objevují nové technologie, o to zoufalejší jsou zaměstnavatelé. Vývoj jde tak rychle kupředu, že o novinkách v oboru neslyšeli často ani čerství absolventi škol, natož zkušení zaměstnanci, kteří získali své diplomy před dvaceti třiceti lety. „Systémové změny ve školství jsou pomalé, nemůžeme si dovolit čekat a situaci se tak přizpůsobujeme,“ říká Jan Holoubek, který je zodpovědný za vzdělávání v jedné z osmi poboček společnosti Bosch.
Ve svém budějovickém závodě se proto firma rozhodla vytvořit vlastní učební program, v rámci kterého se zkušení inženýři stávají znovu studenty a doplňují si znalosti ve zpracování a analýze dat. Ve spolupráci s univerzitou v německém městě Aalen se také mohou dále vzdělávat v expertním oboru Data Scientist. Kromě interního programu s názvem Mission to Move, který je zaměřen spíše na prohlubování znalostí, společnost také spolupracuje s organizací Czechitas a již třetím rokem spolu pořádají Datovou akademii, jež je určená všem zaměstnancům – i těm, kteří s analýzou dat zatím nepřišli do styku. Pokaždé se do programu hlásí několik desítek zaměstnanců a firma již zaznamenala i případ, kdy se díky absolvování datové akademie zaměstnankyně z výroby úspěšně ucházela o pozici v oddělení vývoje.
Co potřebuje dnešní trh?
Na první pohled to vypadá, že soukromé společnosti si vymýšlejí nemožné, protože školství samozřejmě nemůže uspokojovat potřeby každé jednotlivé firmy, která by potřebovala to či ono. Na druhou stranu je ale jasné, že vývoj technologií je stále rychlejší a obory se překrývají více než v minulosti. Co to konkrétně znamená v praxi?
První oblast, kterou potřebujeme při výrobě čehokoliv, je software. „Je potřeba seřizovat výrobní stroje a o to se starají mechanici. Tím pádem musejí umět programovací jazyk,“ vysvětluje Jan Holoubek z firmy Bosch a doplňuje, že na takovou pozici je vlastně dnes nemožné sehnat absolventy. „Schopní programátoři ale obvykle nemají v hledáčku seřizování strojů ve výrobě, chtějí naopak stroje sami vymýšlet,“ vysvětluje a dodává, že ani směnný provoz není pro mladé absolventy atraktivní způsob zaměstnání. Společnost také potřebuje naprogramovat i nové vlastní aplikace, a když tento úkol převezme někdo z interního týmu, je to pro firmu finančně výhodnější než zakázka externím IT specialistům.
Ani z vysokých škol nevycházejí strojaři, kteří se vyznají v datové analýze a naopak. Takže potřebujeme někoho, koho nám školy nedokážou dodat.
Nicméně to není jediná oblast, kde se ve firmě objevují nové technologie. Budoucností dalšího rozvoje firem je sběr a vyhodnocování velkého množství dat, proto firmy potřebují kolegy, kteří tato data vyhodnocují. „Naším cílem je dodávat stoprocentní kvalitu. Té ale nedosáhne ani sebepečlivější zaměstnanec. Přibližují se tomu počítače, které detailně sledují všechny odchylky. Představte si třeba mikroprasklinu v nějakém kusu, který se zalisovává do druhého. To lidské oko prostě vidět nemůže,“ dává příklad Jan Holoubek. Firma tedy dnes potřebuje celé týmy expertů, kteří nesedí u pásu, ale pracují na vyhodnocování velkých množství dat. Jenže tento specialista nemůže být jen datový analytik, musí také rozumět strojařině, aby informace vůbec dokázal rozklíčovat. „Ani z vysokých škol nevycházejí strojaři, kteří se vyznají v datové analýze a naopak. Takže i tady potřebujeme někoho, koho nám školy nedokážou dodat,“ říká Jan Holoubek. A do třetice se samozřejmě s vývojem technologií objevují stále modernější a propracovanější systémy, v auto-moto-průmyslu to jsou například vodíkové technologie, na jejichž vývoj není dosavadní školství nastaveno.
Změny v průmyslových odvětvích a například to, že s rostoucí automatizací klesá míra manuální práce, má velké dopady i na zaměstnance společnosti Škoda Auto. Proto i ta založila akademii, kde vzdělává vlastní lidi. A nejde jen o zvyšování kompetencí. „Možnost vzdělávání a rozvoje se silně podílí na jejich rozhodnutí zůstat ve firmě,“ přiznává vedoucí Škoda akademie Alois Kauer. Podle něj se takzvaný re- a upskilling v příštích měsících a letech dotkne každého zaměstnance. „Naši zaměstnanci chápou, že jednou dosažené vzdělání již nestačí. Aby člověk držel krok s technologiemi, které transformují prakticky všechny obory, mění pracovní postupy a kladou nové požadavky na znalosti a dovednosti lidí, musí se zaměstnanci průběžně vzdělávat po celý život.“
Text vznikl ve spolupráci s podzimním vydáním magazínu Leo Express.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.