přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Britská škola: Prospívat musí každé dítě. A zodpovědný je za to učitel

"Pokud nějaké dítě neprospívá,  má to konkrétní příčinu, která se dá odstranit. Takto uvažuje britské školství," říká Ivana Přibáňová, která působí jako speciální pedagogická asistentka ve velšském Cardiffu.

Ivana Přibáňová

Co se vám líbí na britských školách?

Třeba to, že učitel je přímo odpovědný za to, aby byly všechny děti zapojené dle svých schopnosti a dělaly pokroky. Dělá vše proto, aby se do školy těšily. Učitelé se snaží zaujmout pestrou výukou, do které zapojují všechny smysly. Součástí hodin jsou praktické pokusy, různé kvízy, samostatné diskuse ve dvojicích, v menších skupinách, různé formy aktivního učení. Motivace je tu ve vzdělávání klíčové slovo, a to motivace pozitivní.

Jak tedy učitelé děti motivují?

Za každou odpověď, aktivitu a za pozitivní přístup odměňuje učitel dítě pochvalou a body. Další body sbírá každý žák pro svůj tým, tím se vytváří pobídka k týmové spolupráci a podporuje se týmová soutěživost. Menší děti většinou dostávají samolepicí obrázky, které si lepí ten den na uniformu, takže je všichni vidí. Učitel posílají děti, které dosáhly nějakého významnějšího úspěchu, k řediteli pro ředitelskou pochvalu a samolepku, ta má logicky ještě větší váhu. Každý týden se na shromáždění celé školy vyhlašují a oceňují děti z každé třídy, které jejich učitel chce mimořádně pochválit, a to nejen za prospěch, ale i za chování, nebo jen za to, že překonaly sebe sama v něčem, co jim dělá potíže.

Je možné všechno řešit pozitivní motivací?

Nevhodné chování se na školách trestá podle školního řadu. Ten je k dispozici rodičům a je i veřejné přístupný na webových stránkách školy. Téměř každý nepříjemný komentář či poznámka vůči spolužákovi se řeší! Pokud by šlo o rasistické komentáře, ty se trestají, a je dokonce povinnost hlásit je na školský úřad.  V Británii se klade velmi silný důraz na docházku, protože žáci látku těžko dohánějí vlastními silami. Většinou ani netuší co se budou učit příští hodinu, protože je na učitelích, jak si hodinu naplánují a jaké materiály používají. Učebnice se skoro nepoužívají. Spadne-li docházka pod 95 procent, vynucuje se i finančními postihy.

Dokáže škola dohlédnout na to, zda každé dítě prospívá?

V naší škole má přibližně polovina dětí ve třídách individuální vzdělávací plán, na jehož vytváření se podílí dítě i učitel a musí ho odsouhlasit rodiče. Podle zákona musí být děti ve třídách stejného věku, takže se nenechávají propadat.

Podle čeho učitelé poznají, v čem potřebuje dítě pomoci, když je ve třídách tolik dětí různé úrovně?

Děti se neustále zkoumají a testují. Kolem toho je spousta práce a papírování.  Cílem je mít neustále přehled, jaký má výuka na každé dítě dopad a kde je třeba případně zasáhnout. Když na základě testů a prověrek zasvítí červené světýlko, jako že je problém, vymýšlí se náprava. Britská škola se zaměřuje na celkový rozvoj osobnosti dítěte. Jak prospívá fyzicky, psychologicky, emocionálně a znalostně, takže problém nemusí být jen špatné čtení nebo počty. Ale dejme tomu, že dítě čte hůř, než by mělo podle plánu, nebo hůř počítá. V tom případě vytvoříme vyrovnávací čtecí nebo matematický kroužek pro něj a jemu podobné. Takový kroužek klidně funguje ve třídě, nikam neodcházíme. S dětmi pracuji ve skupině, ale i individuálně. Individuální přístup k dítěti je v britské škole velmi silný. Vzdělávat se musí každé dítě!

Ivana Přibáňová už šestnáct let pracuje v britském Cardiffu jako dvojjazyčná asistentka a pomáhá začlenit do výuky žáky z České republiky.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s