Zážitkový den plný relaxace i sdílení. Vstupenky na Feel Good jsou v prodeji!

Z důvodu zachování soukromí byla dětem změněna jména.

Na chodbě je po ránu pořádně rušno. Základní škola T.G. Masaryka v Mnichovicích má těsně před druhým zvoněním a všude je slyšet smích, vřískot a klapání ortopedických přezůvek. Cestou po schodech do třídy míjíme chlapce, který se snaží schodiště opačným směrem projet po zábradlí. Veronika Vohlídková, která má ve škole na starosti výuku češtiny, občanské výchovy a péči o sedmou B, se trochu omluvně usměje. „Bude nás na hodině dnes míň,” podotýká. „Jen asi sedmnáct. Zbytek totiž odjel na exkurzi z robotiky.“

Menstruační chudoba není jen problémem žen bez domova. „Jde i o to, že člověk nemá o menstrua­ci dost informací a dělá kvůli tomu různá špatná rozhodnutí, která pak vedou například ke zdravotním obtížím. I neznalost menstruační problematiky je menstruační chudoba,“ říká studentka Marika Mlčková, která o menstruační chudobě udělala vlastní průzkum.
Foto: Adobe Stock

Nestydět se za „to“. Menstruační chudoba není jen o penězích a tabu kolem krvácení může ubližovat

Rozhovor

Nevadí, pomyslím si. Tématu menstruace přece jen klidnější, sdílná atmosféra sluší. Jak mě navíc sedmadvacetiletá učitelka vzápětí ujišťuje, o menstruačním cyklu se bude v hodině sexuální výchovy mluvit také příští týden. Nejen, že by o něm měli slyšet všichni, ale souvisí s ním také řada důležitých informací, která se do pětačtyřiceti minut prostě vměstnat nedá.

O mensesu se sedmáci a sedmačky dozvídají v rámci pravidelné sexuální výchovy, kterou v Mnichovicích začali vyučovat minulý rok. Takový přístup je v Česku přitom pořád ojedinělý. Rámcové vzdělávací programy totiž způsob, jakým by se děti a dospívající měli učit o sexu a sexualitě, formují jen velmi vágně. „Zjistila jsem, že nejsou žádné závazné dokumenty od státu, které by podobu sexuální výchovy vymezovaly,“ potvrzuje Vohlídková. „Spíš se u nás do škol zvou externí organizace. Sestavit tematický plán hodin bylo dost náročné.“ Právě skrze návštěvy externích pracovníků nutnost představit žákům intimní témata školy často řeší. Průzkum České středoškolské unie z roku 2020 také ukázal, že tuzemské střední školy se téměř nevěnují tématům, jako jsou genderové role nebo konsent. Téměř polovina dotázaných odpověděla, že se ve škole o sexu nedozvěděla nic.

Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!