Přednáška jen pro holky, které už stejně všechno vědí. Pár vložek zdarma k rozebrání, přestože jinak nejsou ve škole nikde k dispozici. A tolik studu, že by ho do sebe nenasáknul ani ten nejúčinnější tampon. Téma menstruace, podobně jako sexuální výchova, je v českém školství pořád trochu tabu. Ve středočeských Mnichovicích se ho ale nebojí. Pro začátek, kluci a holky se tu o mensesu a (nejen) ženském těle dozvídají všichni společně.
Z důvodu zachování soukromí byla dětem změněna jména.
Na chodbě je po ránu pořádně rušno. Základní škola T.G. Masaryka v Mnichovicích má těsně před druhým zvoněním a všude je slyšet smích, vřískot a klapání ortopedických přezůvek. Cestou po schodech do třídy míjíme chlapce, který se snaží schodiště opačným směrem projet po zábradlí. Veronika Vohlídková, která má ve škole na starosti výuku češtiny, občanské výchovy a péči o sedmou B, se trochu omluvně usměje. „Bude nás na hodině dnes míň,” podotýká. „Jen asi sedmnáct. Zbytek totiž odjel na exkurzi z robotiky.“
Nevadí, pomyslím si. Tématu menstruace přece jen klidnější, sdílná atmosféra sluší. Jak mě navíc sedmadvacetiletá učitelka vzápětí ujišťuje, o menstruačním cyklu se bude v hodině sexuální výchovy mluvit také příští týden. Nejen, že by o něm měli slyšet všichni, ale souvisí s ním také řada důležitých informací, která se do pětačtyřiceti minut prostě vměstnat nedá.
O mensesu se sedmáci a sedmačky dozvídají v rámci pravidelné sexuální výchovy, kterou v Mnichovicích začali vyučovat minulý rok. Takový přístup je v Česku přitom pořád ojedinělý. Rámcové vzdělávací programy totiž způsob, jakým by se děti a dospívající měli učit o sexu a sexualitě, formují jen velmi vágně. „Zjistila jsem, že nejsou žádné závazné dokumenty od státu, které by podobu sexuální výchovy vymezovaly,“ potvrzuje Vohlídková. „Spíš se u nás do škol zvou externí organizace. Sestavit tematický plán hodin bylo dost náročné.“ Právě skrze návštěvy externích pracovníků nutnost představit žákům intimní témata školy často řeší. Průzkum České středoškolské unie z roku 2020 také ukázal, že tuzemské střední školy se téměř nevěnují tématům, jako jsou genderové role nebo konsent. Téměř polovina dotázaných odpověděla, že se ve škole o sexu nedozvěděla nic.
Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!