Sexistické chování v české politice není nic nového. Čerstvým příkladem je chování expremiéra Mirka Topolánka v nedělním pořadu České televize Události, komentáře. Svoji názorovou oponentku, dvaadvacetiletou influencerku zaměřující se na enviromentální politiku a držitelku ocenění Moje Heroine z roku 2024 Rozárii Haškovcovou v živém vysílání oslovil familiární zdrobnělinou „Rozárko“. Dost pravděpodobně proto, aby ji ponížil a demonstroval svou nadřazenost. V souvislosti s tímto přešlapem, který se následně virálně začal šířit po sociálních sítích, publikujeme komentář Gabriely Knížkové z tištěné Heroine 2/2023.
Zdrobněliny a přezdívky dokážou potěšit i zraňovat. Záleží na tom, kdo a při jaké příležitosti je pronáší. Přestože je jejich používání do velké míry individuální, jsou místa, kam zkrátka nepatří. Jako ženy se proti nim často neozýváme, i když nám vadí. Abychom nebyly za „hysterky“. Myslím, že nastal čas tohle uvažování odložit. A konečně se ozvat.
„Gábinko, pojď sem.“ Zní to jako úplně nevinná věta, mně ale dodnes běhá mráz po zádech, kdykoliv mě někdo (ve většině případů v dobré víře) touhle zdrobnělinou osloví. V mojí neustále lehce sarkastické rodině – to se za ty roky díkybohu nezměnilo – totiž nevyhnutelně znamenala, že jsem a) něco provedla, b) na něco zapomněla, c) zapomněla rodičům sdělit, že jsem něco provedla.
Způsob, jakým nás okolí oslovuje, nese svůj specifický a intimní význam. Všemožné varianty našich jmen se dost podstatně vážou k tomu, jak vnímáme sami sebe nebo jak nás vnímá okolí. Zvláštní kategorií oslovení jsou právě zdrobněliny. Kromě snahy utěšit nebo vyjádřit náklonnost se za nimi často schovávají i méně čisté úmysly. Obzvlášť to platí pro ženy, které se ani navzdory vysokoškolským titulům nebo létům praxe v oboru nemohou zbavit „roztomilých“ přízvisek, která by se dala pochopit v soukromí domova nebo u odpoledního čaje s babičkou.
Vzpomínám si na profesora, který studentkám zásadně říkal „Aničko“ nebo „Martinko“, zatímco spolužákům se dostávalo jejich nezdrobnělého křestního jména. Být za „Aničku“ mezi „pány kolegy“ přitom vyvolává pocity možná roztomilé, ale ve výsledku infantilní zbytečnosti. A to na akademické půdě, která by měla z principu platit za místo, kde se především měří intelektuální výkon a všem zúčastněným nechybí vzájemný respekt. Obzvlášť do očí bijící je to v českém prostředí, kde se úzkostlivě lpí na správném oslovování docentů, doktorů a dalších zaměstnanců a zaměstnankyň fakult.
S používáním zdrobnělin a „roztomilých“ přezdívek se často setkávají ženy – dá se předpokládat, že zejména ty mladší, ale není to pravidlem. Ve srovnání s řadou dalších problémů se mohou sexistická oslovení jevit jako banalita. Jazyk, který denně používáme, ale zásadním způsobem ovlivňuje naše vidění světa, jak v první polovině 20. století konstatovali už antropologové Sapir a Whorf.
V případě nevyžádaných přezdívek, které se opakují i poté, co se proti nim žena vymezí, tak na povrch vybublá jistá blahosklonnost okolí spojená s nedostatkem respektu, který si možná oslovující ani zcela neuvědomuje. Právě v představě, že „přece o nic nejde“, se skrývá klíčová překážka: řada z nás totiž drobné ústrky přejde. Přiznávám, že i pro nás bylo u zkoušky vždycky důležitější odejít s dobrou známkou než dát najevo, že se mi nelíbí, jak autorita zachází s mým jménem. Sama často vlastní pocity raději spolknu, i když na to nejsem pyšná. Reagovat s vtipem, ale přitom důrazně na otravující situace je umění, které si ženy bohužel musejí osvojovat neustále. Ale proč bychom měly znovu a znovu pohotově odpovídat? Nad čím jiným už bychom měly mít kontrolu než nad vlastním jménem?
O konsentu jsme si zvykli mluvit v souvislosti se sexem, jako základní princip nastavování společenských vztahů se ale uplatní i v jiných oblastech. Verbální překročení hranic osobní nebo intimní sféry by nikdy nemělo být automatické: vyčkat na pozvání nebo se jednoduše jenom dovolit nepředstavuje v konverzaci velkou zátěž, pro rovnocennou komunikaci ale udělá hodně.
Pokud „zlatíčka“, „Gábinky“ a „Rozárky“ odložíme za dveřmi domova, možná zjistíme, že se respekt projevený v řeči propíše i jinam. Dokud se ale do této fáze jako společnost neposuneme, nezbývá než se proti nim ohrazovat. I za cenu toho, že budeme za hysterky.