Psychická pohoda a zdraví dětí je čím dál častějším a palčivějším problémem. Velkou pomoc při jeho řešení může představovat školní psycholog či psycholožka, těch se ovšem stále zoufale nedostává. Jak vypadá jejich běžný školní den? Částečně se dá naplánovat, ale jinak je plný překvapení.
Zvoní. Na uši mi zaútočí hromadné hrkání židliček a výkřiky žactva. Jakmile ale vejdou učitelé do tříd, nastává zklidnění – pravidla jsou jasná, teď se poslouchá a soustředí. U mě, školní psycholožky, je to ale naopak: děti chodí za mnou, a když mě vidí, držet se už nemusí. Často už při zacvaknutí dveří spouštějí slzy, někdy se zas bez jediného slova posadí a já podle řeči těla tuším, že tohle nebude žádná drobnost. Děti toho v dnešní době řeší víc, než si dospělí dokážou představit.
Práce školních psychologů se dá rozdělit na dvě části. Ta první je předvídatelná – mapování klimatu třídy, osvěta a prevence. A pak je tu ta druhá část – situace přicházející nahodile. Ty bývají nejtěžší. Zaklepání, které přijde mezi hodinami. Dítě, které se zničehonic začne chytat za hrudník a nemůže se nadechnout. Učitel, který si mě odchytí na chodbě se slovy: „Můžete se podívat na Milana z osmičky? Poslední týdny z něj nemám dobrý pocit.“ Telefonát od rodiče, který už neví, jak dál…
Teď ale běžím do třídy za „malošky“. V plánu mám sociálně-emoční učení na prvním stupni: je to prevence v praxi, která by pro vnějšího pozorovatele vypadala spíš jako hra. Děti mě nadšeně vítají, obvykle se mnou totiž nesedí v lavicích, ale přesouváme se na koberec v zadní části třídy. Po úvodním kruhu, kdy si řekneme, jak se kdo má, si rozdáme karty Tisíc tváří radosti. Seznamujeme se s emocemi a povídáme si o tom, jak je poznat na sobě i u druhých a jak se při emočním prožívání mění naše řeč těla. A hlavně – co s nimi. Překvapuje mě, jak některé dokážou skvěle popsat, co to například znamená, když někdo žárlí, nebo jak se culí u karty Zamilování. Když se začnou vrtět, protože slov už bylo příliš, přepneme z příběhů na nácviky. Učíme se ve skupinkách, že namísto křiku a trucování jde říct „tohle mi není příjemné“ nebo „potřebuju teď klid“. Děti se uchechtávají, když napodobujeme naštvané výrazy a hádáme, co kdo cítí. Hrajeme divadlo. Učí se, že všechny emoce mají své místo, že není špatné cítit vztek, smutek nebo frustraci – důležité je vědět, co s nimi.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.